Hurtigruten Norge i gang med en av Europas største miljøoppgraderinger

+
Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Hurtigruten Norge har nå startet en av Europas største miljøoppgraderinger. Med moderne miljøteknologi om bord vil de ombygde skipene kutte CO2-utslipp med 25 prosent og NOx utslipp med hele 80 prosent.

Oppgraderingene, som vil bli fullført i 2023, betyr at gjester kan se frem til grønnere seilinger med samtlige av Hurtigruten Norges syv kystruteskip.

– Den største miljøoppgraderingen i Hurtigrutens historie, og en av de største i Europa, er et viktig bidrag til å redusere utslippene langs norskekysten. At en slik investering også fører til ringvirkninger i lokalsamfunnene, er noe vi er stolte av, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Tre av de syv kystruteskipene vil bli gjort om til hybridskip med store batteripakker. MS Richard With er for tiden på Myklebust Verft i Møre og Romsdal, der skipet snart vil få installert helt nye hovedmotorer fra Bergen Engines og batteripakker. Det samme vil også bli gjort på MS Kong Harald og MS Nordlys.

Også skipene MS Nordnorge, MS Nordkapp og MS Polarlys vil bli oppgradert og få installert såkalt SCR-anlegg om bord. Det vil redusere NOx-utslipp med 80 prosent.
– Vårt mål er null utslipp! Men den teknologien er ennå ikke moden, og vi må gjøre det vi kan for å kutte dagens utslipp med god tilgjengelig teknologi, og forlenge levetiden til de flotte skipene vi har i flåten, sier Felin.

ANNONSE