Korona gir full gass for serveringsinnovasjon

+
- 10 år med innovasjon på kjøkkenet har skjedd i løpet av måneder, ikke på grunn av ønsker, men av nødvendighet. Illustrasjonsfoto.

Hva med å lage en ren nettbutikk for takeaway? Eller hva med å leie ut kokk og kjøkkenkapasitet en time om dagen til et helt annet konsept fra en annen del av landet? Koronaen har skapt trøbbel for hele bransjer, men har også tvunget frem interessant nytenking.

Ifølge bransjetenkere var serveringsmarkedet allerede på vei inn i et paradigmeskifte over til mer takeaway og «stek-ferdig-hjemme»-matkasser; en endring man antok ville være på plass innen 2030. Så kom epidemien og tråkket klampen i bånn. Alex Canter – medgründer og daglig leder av Ordermark (amerikansk utvikler av programvare for nettbestilling av mat, red.anm.) – sier ifølge bransjenettstedet The Spoon at «10 år med innovasjon har skjedd i løpet av måneder, ikke på grunn av ønsker, men av nødvendighet».

Ren nettbutikk for restaurantmat

La oss holde oss i USA litt til. Nærmere bestemt i Washington D.C. Her holder high-end-restauranten Espita til. Som de fleste andre måtte daglig leder Josh Phillips og resten av Espita-gjengen snu driften over til takeaway da pandemien angrep. Menyene ble omarbeidet for å passe til det nye formatet, men likevel lå inntjeningen dollarvis under vanlig drift. Da fikk Josh en ide; og åpnet sideprosjektet Ghostburger. Dette ble en ren nettbutikk, der du kun kan bestille takeaway. Det finnes altså ingen Ghostburger-restaurant «in real life». Og for å tiltrekke seg helt nye kundegrupper, ble menyen til Ghostburger lagt flere gastronomiske mil unna Espita, som serverer meksikanskinspirert mat. Det ble fulltreff, noe som gjorde det økonomisk mulig å hente inn permitterte medarbeidere.
PS: Hvis du besøker DC etter pandemiens slutt, og absolutt VIL spise Ghostburger «på Ghostburger», kan du bestille Ghostburgermat på Espita. Det er det nærmeste du kommer…

Lei ut en kokk og en kjøkkenkrok

Av og til står deler av kjøkkenet ubrukt, og kanskje det finnes en kokk eller to som ønsker et par timer ekstra jobb. Det var dette Chicago-baserte Wow Bao oppdaget da de ville nå utover hjembyen uten å bygge opp en hel franchiseorganisasjon. I stedet ble serveringssteder på interessante lokasjoner kontaktet for å lage Wow Bao-mat «på lisens». Wow Bao fordelte oppskrifter og nødvendig varemerke-materiale ut til de som hadde meldt sin interesse, og nærmest over natten kunne Wow Bao tilby takeaway i helt andre delstater, produsert lokalt, men med spesifiserte råvarer.

Virtuell mathall

Vi nevnte programvareutvikleren Ordermark i sted. De har utviklet en plattform som heter Nextbite, og som er skreddersydd for å ta «Wow Bao-konseptet» ett steg videre; nemlig etablering av rene virtuelle restaurantkonsepter basert på takeaway, og der maten kun blir produsert på samarbeidende storkjøkken.
Neste skritt blir kanskje å etablere en hel virtuell mathall? Tenk deg at du inviterer til hagefest, med verdens matfat som tema... Hvor elegant hadde det vært å kunne gå inn på «matfraheleverden.no» og bestilt alt hva hjerte, gjester, smak og lommebok begjærer?

ANNONSE