Koronapandemien har akselerert restaurantteknologien

+
På grunn av pandemien har gjestene større fokus på nettbaserte løsninger, nettopp for å unngå smitterisiko. Illustrasjonsbilde.

Serveringsbransjen er kanskje ikke best kjent for å være mest fremtidsrettet når det kommer til å benytte teknologi. Koronapandemien har imidlertid tvunget serveringssteder til å ta i bruk ny teknologi – raskt.

Hele verden har sett nytten – og nødvendigheten – av å ta i bruk digital teknologi i den nye hverdagen. Restaurantbransjen er intet unntak. Dette er noen av områdene vi merker det på.

Virtuell virkelighet og «ghost kitchens»

Ghost kitchens – også kalt cloud kitchen, virtual kitchen, dark kitchen og på godt norsk spøkelsesrestauranter – handler om at det ikke er nødvendig med egen restaurant for å selge mat. Et serveringssted trenger ikke å leie et dyrt, trendy lokale. Man kan leie et billigere lokale hvor maten tilberedes, og deretter selge maten som take away.

Mange restauranter – enten de tilbød take away fra før eller ikke – var nødt til å tenke nytt for å overleve. Og når de ikke kunne ha gjester fysisk i restauranten, var det nødvendig å kunne selge mat som take away.

Kontaktløse muligheter

På grunn av pandemien har gjestene større fokus på nettbaserte løsninger, nettopp for å unngå smitterisiko. Dette betyr at matbestilling gjennom mobilen har tatt av. Selv om noen restauranter hadde apper og mobilbestilling tilgjengelig før pandemien, er det flere som har bestemt seg for å ta i bruk disse løsningene nå. Dette er en trygg måte å bestille mat på.

QR-koden er tilbake

QR-koden er ingen ny teknologi, men nå er den tilbake for fullt i serveringsbransjen. Flere restauranter har plassert QR-koder på bordene, og gjestene kan benytte seg av koden for å bestille mat og drikke. Alt man trenger å gjøre er å skanne koden som gir tilgang til serveringsstedets meny. Dette reduserer den direkte kontakten mellom ansatte og gjester, og er med på å redusere smitterisikoen. En annen smittereduserende faktor er at du kun tar på din egen mobil – ingen papirmenyer sendes rundt fra gjest til gjest. Og fordelen med QR-koder sammenlignet med en bestillingsapp er at man slipper å måtte laste ned appen på mobilen.

Helse og trygghet ved hjelp av teknologi

I en tid med sosial distansering er teknologien en viktig faktor for helse og trygghet. Som følge av regjeringens påbud om at alle serveringssteder i Oslo skal benytte gjesteregistrering, finner vi for eksempel det digitale verktøyet Check-in. Denne brukes til å registrere gjester, og gjør det dermed enkelt å foreta smittesporinger dersom noen skulle vise seg å være smittet.
• Les også: Registreringsverktøyet Check-in tilbys nå gratis

En annen bestillings- og betalingsløsning er utviklet av Ordr, som leverer til store deler av serveringsbransjen. Sammen med Vipps har de forenklet gjesteregistreringen, som blant annet er påbudt i Oslo. Dette reduserer risikoen ved manuelle registreringer. De hadde allerede en løsning for bestillinger, og utviklerteamet arbeidet raskt for å bygge inn besøksregistrering i den samme tjenesten da regjeringen krevde at alle gjester ble registrert.

Løsningen er gratis for serveringsstedene som allerede benytter seg av bestillingsløsningen til Ordr. Systemet gjør at gjester kun trenger å forholde seg til én QR-kode, og restaurantene slipper å forholde seg til flere ulike løsninger. Dette viser enda en gang hvor raskt utviklingen har gått den siste tiden.

Kilder: restaurantbusinessonline.com

ANNONSE