– Gjesten betaler for mer enn bare noe å drikke

– Vårt utgangspunkt er hvordan vi kan hjelpe serveringssteder med å gi en god gjesteopplevelse som genererer økt salg, sier Christian Bøe, Business Development Manager i det finskeide vin- og brennevinsselskapet Altia.

Hvis gjesten er fornøyd, viser det seg på bunnlinjen, og serveringsstedet blir også fornøyd.

Her får du fire enkle oppskrifter på drinker som vil bidra til en god gjesteopplevelse.

Betalingsviljen øker

– Gjesten betaler for mer enn bare noe å drikke; gjesten bør få en opplevelse. Dette er ekstra tydelig i Norge, hvor alkohol i utgangspunktet er høyt priset. Som serveringssted må du rettferdiggjøre det gjesten betaler for å drikke hos deg, sier Bøe.

– Når gjesten får en god opplevelse, øker betalingsviljen, og det er en større sjanse for at han eller hun kommer tilbake og/eller anbefaler stedet til andre. Og så er det jo slik at én misfornøyd kunde er nok til at man raskt mister flere kunder.

Tenk på presentasjonen

– Hva er det som ligger i en god gjesteopplevelse?

– For det første bør råvarene være bra. Det betyr ikke at man må ha et enormt utvalg av vin og brennevin. Man trenger for eksempel ikke ha mange forskjellige typer gin, man kan heller variere GT-en med forskjellige tonics. Innenfor merkenavnet Thomas Henry har vi en rekke tonics i porsjonsflasker. Blant annet har vi en kaffe-tonic som passer godt sammen med fatlagret gin, forteller Bøe.

– Det er en tendens til at serveringssteder er sparsomme med isbitene, men det er ikke så lurt. Hvis man fyller glasset godt opp med isbiter, blir det lite avsmeltning, og drinken vil holde en riktig temperatur.

Bøe sier at det visuelle ved en drink blir stadig viktigere, og at det er lurt å prioritere glass og garnityr.

– Gjestene blir mer og mer krevende, og vurderer mange aspekter ved opplevelsen. Vi vet jo at mange ønsker å ta bilde av drinken sin før de drikker den. Hvis en gjest får øye på en fin drink i lokalet, kan du få en «det vil jeg også ha»-effekt. Spesielt for litt dyrere drinker vil det lønne seg å legge en ekstra innsats i presentasjonen. Løfter man det visuelle, øker betalingsviljen.

Enkle løsninger

Altia har flere ferdigblandede produkter i porsjonsflasker, deriblant tre spritzere. Spritzer er en enkel drink i utgangspunktet, men kan gjøres enda enklere, påpeker Bøe.

– Det er flere fordeler med serveringsklare flasker. Vi vet at det kan være vanskelig å finne nok kvalifisert arbeidskraft, og med ferdige drinker kan man være trygg på at man leverer samme gode smak hver gang. Flaskene er i tillegg tidsbesparende, og de gir null svinn. Ferdige drinker gir en god fortjeneste, innkjøpsprisen tatt i betraktning.

Mer ansvarlig drikkekultur

– Slagordet til Altia er «Let’s drink better», forteller Siw Elisabeth Holmgren, PR & Communication Manager i Altia.

– Vi ønsker å lære opp serveringsstedene i en bedre nordisk drikkekultur. Norden har allerede en kultur rundt drikkevarer, og målet er å gjøre den bedre uten å fjerne historien.

– Vi er opptatt av ansvarlighet. Når de unge først drikker, er det bedre at de drikker noe som lar dem beholde kontrollen. Vi har en del alternativer med lavere alkoholprosent, inkludert shots, opplyser Holmgren.

Altias trendavdeling i Finland peker for øvrig på en trend kalt «alcohealth». En økende andel ønsker å kunne kombinere drikking med en sunn livsstil, ikke minst blant de unge. De vil for eksempel være i form til å kunne trene dagen derpå.

– Fokuset bør derfor ligge på kvalitet fremfor kvantitet. Smaken er det viktigste, og det er mange som liker smaken av en drink uten at de ønsker så mye alkohol, sier Bøe.

Alkoholfritt

Alkoholfrie drinker er også et alternativ for flere. Og det er fullt mulig å lage drinker med en god og kompleks smak, selv om de er alkoholfrie.

– Bruk gjerne en god tonic med en bitter og garnityr. Disse både ser og smaker ut som en ordentlig drink. For de som ønsker å delta i sosiale situasjoner, men vil unngå at alkohol blir et tema, er dette perfekt.

– Ikke avspis gjestene som ikke vil ha alkohol av en eller annen grunn. Det er den samme tankegangen her, alle skal få en god gjesteopplevelse, fremhever Christian Bøe.

ANNONSE