Stadig mer hot med kalde kaffedrikker

+
Kalde kaffedrikker gir kaffebarer og andre serveringssteder en mulighet til å nå nye og yngre kundegrupper.

Kalde kaffedrikker øker i popularitet nær sagt overalt. Det er en trend som også er tydelig i det norske markedet.

Det som betegnes som kalde kaffedrikker, er etter hvert blitt en stor kategori med mange ulike varianter. Iskaffe er vel kjent og vel innarbeidet, og interessen for kaldbrygget kaffe er stigende. Nitrokaffe, som er en kaldbrygget kaffe tilsattt nitrogen, øker utbredelsen.

Det er mulig å lage både iskaffe og kaldbrygget kaffe selv, men det finnes også mange ferdige produkter, som vil være et smart og praktisk valg for mange serveringssteder.

ASKO Servering har en rekke ferdige varianter av både iskaffe, kaldbrygget kaffe og nitrokaffe i sitt sortiment. 

Big in USA

Ikke overraskende er det amerikanske forbrukere som har ført an i markedsutviklingen av kalde kaffedrikker. Riktignok har ulike varianter av iskaffe en meget sterk posisjon i mange asiatiske markeder, men veksten i forbruket av kalde kaffedrikker generelt, er betydelig i det amerikanske markedet. Det er godt dokumentert gjennom kartleggingen av amerikaneres kaffevaner gjort av The National Coffee Association siden 1950-tallet.

I den årlige rapporten National Drinking Trends, ble det i 2017 for øvrig lagt inn nye kategorier for å favne nye forbrukerpreferanser. Blant annet har man nå en tabell for «ikke-espresso-baserte drikker». Denne inkluderer kalde kaffedrikker som nitrokaffe og kaldbrygg.

Brus vs. kaffe

Det er for øvrig verd å merke seg at brusforbruket har hatt en nedgang i mange markeder hvor konsumet av kalde kaffedrikker har gått opp. Det er flere mulige forklaringer på dette. For det første er et økende antall forbrukere skeptiske til brus på grunn av sukkerinnhold og syre. For det andre er kalde kaffedrikker en kategori som oppfattes som forfriskende – og som stadig lanserer nye varianter. For det tredje gir kalde kaffedrikker en mulighet for kaffebarer og andre serveringssteder til å nå nye og yngre kundegrupper.

Kremet kaldbrygg

Det skal heller ikke ses bort fra at konsistensen er en faktor som spiller inn. Den litt kremete «toppingen» på kaldbrygget kaffe gjør smaksopplevelsen rundere – noe som kan antas å være viktig for dem som ønsker en rundene smak, men ikke ønsker å tilsette melk eller sukker i kaffen.

Millenniumsgenerasjonen

Ellers er det verd å merke seg at den såkalte millenniumsgenerasjonen, det vil si dem som er født mellom 1981 og 1996, er spesielt positive til ulike typer kalde kaffedrikker. Det særegne med denne gruppen er at den har verdier og preferanser på tvers av landegrenser, og i stor grad har mer til felles seg i mellom enn med eldre i eget land. Forklaringen på det er blant annet fremveksten av sosiale medier. Nå er denne gruppen i ferd med å bli kjøpesterke forbrukere – noe som også kan bidra til at konsumet av kalde kaffedrikker vil fortsette å øke i årene fremover.

Denne måneden er det kampanjepris hos ASKO Servering på to varianter av Q iskaffe; latte og salt karamell.