– Instagram er en fin måte å kommunisere med gjestene på

+
Tarje Haakstad fra Døgnvill Burger.

Av alle sosiale medier er Instagram blant de mest visuelt baserte. Som både sosialt nettverk og fotodelingstjeneste har Instagram blitt en viktig del av hverdagen for over to millioner nordmenn. Blant dem er både nåværende og potensielle stamgjester.

Når du driver er spisested, så vet du at både mat og interiør vil bli grundig dokumentert og digitalt distribuert på sosiale medier. Derfor er det viktig at du tar eierskap til digital sosial tilstedeværelse.

Fint talerør

– Instagram er et fint talerør for det vi driver med, sier Tarje Haakstad fra Døgnvill Burger. 

– Vi vil vise hvem vi er, og det gir Instagram oss gode muligheter til, fortsetter Tarje, som legger til at Døgnvill Burger – i likhet med mange andre – har dedikerte ansatte med særlig ansvar for sosiale medier. 

– Instagram er med på å bygge kundelojalitet. Det tar vi på alvor.

Estetikk

Døgnvill Burger bruker sin Instagram-konto for hva den er verdt. Egne, forseggjorte fortellinger presenterer både menyer og konsepter. Bildene er vakre og mange, og viser både nyheter, miljø og happenings.

– Det er viktig at alt ser appetittlig ut, påpeker Tarje Haakstad. 

– Husk at folk både skal bli sultne, og få lyst til å komme på besøk.

– Men hvor viktig er interiøret? Bør man helt enkelt designe spisestedet med tanke på fotografering? Skyter SMAKmagasinet inn. Haakstad smiler.

– Nå er vi kanskje ikke blant de mest ekstreme. Men det er klart at alt må se bra ut på bilder.

– Mange liker å dokumentere det spesielle. Det som skiller seg ut. Da må vi sørge for at det som er spesielt, er spesielt på en positiv måte!

Mange følgere

Døgnvill Burger har – i skrivende stund – nær 9000 følgere på Instagram. 

– Vi åpnet kontoen for fem–seks år siden. Vi opplevde en ganske treg økning i antall følgere opp til 1000. Deretter løsnet det, opplyser Haakstad.

– En av nøklene er regularitet i kommunikasjonen. Helst legger vi ut en post annenhver dag. Posten kan handle om alt fra ukas burger, til nye ting på menyen. Men det krever arbeid. Vi bruker vel to–tre timer i uka på dette. 

Vit hva du vil

Regularitet er altså viktig for å lykkes på Instagram. Viktig er også tilstedeværelse, og det å svare på kommentarer. Og hvis en post blir særlig populær, kan det vært lurt å analysere hva du har gjort her, som kanskje mangler på andre poster.

Som overalt ellers, er det smart å følge med på hva kolleger og konkurrenter gjør. Her kan det være mye å lære. Sist, men ikke minst: Bruk et tydelig og gjenkjennelig profilbilde, og vær nøye med firmapresentasjonen. 

ANNONSE