Gin-bølgen fortsetter

– Vi ser fortsatt en sterk interesse for gin og gin-baserte drinker. Gin & tonic er jo en klassiker, men nå har du så mange muligheter til å lage ulike varianter. En ting er de mange ulike gin-variantene som er blitt tilgjengelig de siste årene. I tillegg ser vi også at interessen for tonic-variantene er sterkt økende, forteller Eric Strøm hos Diageo Norway A/S.

Diageo har en solid portefølje av sterke merkevarer innenfor brennevin og øl. Bl.a. har selskapet merkevarene Tanqueray og Gordens innenfor gin-segmentet

Tequila

- I Norge opplever vi det samme som i andre markeder, gin-konsumet øker. Hittil i år har vi en økning i gin-salget på 14 %.

– Er det andre trender av betydning når det gjelder brennevin?

– Det som kanskje er mest interessant akkurat nå, er den formidable veksten vi ser i Tequila-forbruket. Mange har vel vært borte i dette brennevinet som en shot-variant som kombineres med salt og lime. Nå er det imidlertid en helt annen måte å nyte dette brennevinet på.

– Det har også kommet til helt andre merker og varianter som gir fine smaksopplevelser. Vi har bl.a. premium-produktet Don Julio som du får i flere varianter og som lagres på eikefat. Dette er spennende produkter vi får god respons på, og som det er stor interesse for. Riktignok er Tequila-konsumet relativt lite sammenlignet med andre brennevinsvarianter, men det interessante er veksten! Hittil i år har vi hatt en vekst på 30 % i Tequila-salget, forteller Eric Strøm.

ANNONSE