Stadig flere er opptatt av bærekraft når de velger tjenester

På åpningskonferansen til Foodscape vil en rekke av de viktigste sidene ved bærekraftarbeidet bli presentert og diskutert. Blant problemstillingene på programmet er innsikt i hvordan norske forbrukere og utenlandske turister vurderer bærekraften i maten de spiser, og nye og ukjente løsninger for mer bærekraftig mat.

Næringen vil også få viktig informasjon om hvordan bærekraft vil stå på agendaen for fremtidige offentlige innkjøp.

Viktig arena

Fordi både kundene og det offentlige stiller strengere krav til bærekraftig mat og drikke, har både NHO Reiseliv og Kost- og Ernæringsforbundet engasjert seg i Foodscape.

Til sammen representerer de to organisasjonene en stor bredde i det norske serveringstilbudet – fra hoteller og restauranter til kantiner, barnehager og sykehus. Og de to organisasjonene er skjønt enige om at bransjen bør kjenne sin besøkelsestid.

– Vi deltar på Foodscape fordi det er årets viktigste arena for å bli en del av løsningen for å skape et grønnere samfunn, sier kommunikasjons- og markedsansvarlig Lise Annett Smith i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Hun viser til at gjestene blir stadig mer bevisste på bærekraft både når de skal ut og spise og når de velger overnattingssted.

Den samme utviklingen skjer blant offentlige innkjøpere, konstaterer Arnt Steffensen i Kost- og Ernæringsforbundet.

– Når regjeringen sier at det offentlige skal ha fokus på bærekraft, er det et krav som alle må forholde seg til. Det betyr at både beslutningstakere, enhetsledere og kjøkkensjefer trenger input til hvordan de skal gjøre maten mer bærekraftig i praksis. Foodscape er en viktig arena for å lære mer om dette, sier han.

Bransjen har et ansvar

Arnt Steffensen påpeker at medlemmene i Kost- og Ernæringsforbundet må følge føringene som ligger til grunn for anbudene, føringer han tror vil bli stadig strengere i årene som kommer.
Samtidig mener han at hver enkelt enhetsleder, kokk og beslutningstaker har et selvstendig ansvar for å oppdatere seg på tematikken.

– I barnehagen, på sykehjemmet, i fengselet og skole- eller jobbkantinen spiser gjestene hver dag, ofte i mange år. Da har man et stort ansvar for hva man serverer. Maten har jo stor betydning for folks helse. Derfor har bransjen et ansvar for å holde seg oppdatert på hva som er bærekraftig og sunt, og hvilket mulighetsrom det er for å tilby det, sier han.

Inspirasjon og kompetansedeling

Lise Annett Smith i NHO Reiseliv mener at messen er viktig for å gi både bevisstgjøring rundt temaet bærekraft og praktiske tips til hvordan man kan forbedre seg.
Hun konstaterer at bærekraft blir stadig viktigere for å vinne kampen om kundene.
– I hvor stor grad har bedriftene behov for mer kunnskap og inspirasjon?

– Mange er veldig flinke, men det fortsatt potensiale og mye å ta tak i. Foodscape vil bidra til inspirasjon til nye tiltak for bedrifter som allerede er godt i gang med arbeidet, og gi en liten dytt til dem som ikke er det. Det vil også være kompetansedeling på flere arenaer, svarer hun.

Foodscape arrangeres på Norges Varemesse 10. og 11. oktober.

ANNONSE