Selger du tobakk? Husk å registrere deg!

Alle utsalgssteder for tobakk må registrere seg i tobakkssalgsregisteret innen 31. desember 2017. Registeret gjør det enklere for kommunene å føre tilsyn, hvor det særlig er aldersgrensebestemmelser og krav til internkontroll som skal kontrolleres.

Registreringsplikten gjelder også for tobakkssurrogater som e-sigaretter. Det nasjonale registeret, som er offentlig tilgjengelig, ble åpnet 1. november i år. Salg av tobakksvarer på steder uten registrering er ulovlig fra 1. januar 2018. Virksomheten har selv ansvar for å registrere sine utsalgssteder innen fristen.

Tobakksfri ungdomsgenerasjon

Salgssteder plikter å etablere en internkontroll, som blant annet skal sørge for at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om regelverket i tobakkskadeloven. Kravene til internkontrollen er nærmere regulert i kapittel 4 i tobakkssalgsforskriften (lovdata.no). Det er spesielt viktig at salgsstedet har rutiner for å forebygge salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige.

– Vi har et langsiktig mål om en tobakksfri ungdomsgenerasjon. For å nå dette målet er det viktig at tobakksskadelovgivningen overholdes, og at røyk og snus ikke selges til ungdom under 18 år, har avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet uttalt.

Fra og med 2018 har kommunene ansvar for å føre tilsyn med utsalgssteder i sin kommune. Hvert salgssted skal kontrolleres minst én gang årlig.

Registrering og vedlikehold

Registrering og vedlikehold i Tobakkssalgsregisteret gjøres via:

• skjematjenesten Tobakkssalgsregisteret i Altinn
• direkte i registeret på tbr.helsedirektoratet.no
Innlogging skjer ved bruk av ID-porten/MinID.

Det er kostnadsfritt å registrere seg i Tobakkssalgsregisteret. Utsalgsstedene må imidlertid betale en tilsynsavgift til kommunen etter hvert. Avgiftene skal gjøre tilsynsordningen selvfinansiert.

Det anslås at rundt 10–15 000 salgssteder og 30–70 grossister omfattes av registreringsplikten.

Ytterligere informasjon finner du her.

ANNONSE