Matpakkesuksess hos Shell

+
Shells nye konsept er en spennende nyskapning som satser på gode, miljøvennlige løsninger. Her er Erlend Føleide(ytterst til høyre) og Hæge Vagle fra Shell sammen med Tom Cato Malmer fra NG Innkjøp, t.v. og KAM i ASKO, Vilhelm Boye Ellingsen, på Shell Strand. Der kan du svinge innom om du ønsker å se nærmere på det nye konseptet.

– Det ekte og ujålete er gjennomgående i vårt nye konsept som vi har fått på plass på 3 stasjoner til nå. Planen er å oppgradere mellom 25 og 30 Shellstasjoner i løpet av 2017, forteller kategorisjef Hæge Vagle. Vi møter henne og driftssjef Erlend Føleide på Shell Strand en formiddag i april.

Vi kommer inn på en åpen, lys og innbydende stasjon som har gjennomgått betydelige endringer. Endringene som er gjennomført, skaper en fin atmosfære som gir en utmerket ramme for en liten «time out» langs veien. Stasjonen oppfattes som luftig, og diskområdet signaliserer at her er det god mat å få.

Gjennomført

– Målet med ombyggingen av diskområdet var å fremstå transparent og troverdig. Kundene har innsyn og ser at maten blir tilberedt. Det gir en trygghet for at de får det de blir lovet, forteller Hæge.

– De ulike seksjonene i disken er delt inn som «Bakeriet», «Smørbrøddisken» og «Pølsebua». Fordi vi er trygge på konseptet og kvaliteten, tør vi bruke et begrep som f.eks. «pølsebua». Vi vil ha det gjennomført. Det norske skal være gjenkjennelig i alt – også i språket. Konseptet vårt skal fremstå som ekte og realt, sier Erlend.

Praktisk

Det har også vært en viktig målsetting å gjøre diskene og produksjonsområdet for mat enda mer effektive. Føleide har lang erfaring fra praktisk arbeid på bensinstasjon, og har hatt god nytte av det i forbindelse med utviklingen av den nye butikkløsningen.

– Det nye produksjonsområdet er større enn tidligere med mer plass bak disken. Det gjør det enklere å jobbe, fordi man ikke går «oppå hverandre» når det foregår mye produksjon. Jeg synes også dette gir et mer ryddig og innbydende inntrykk sett fra kundesiden av disken.

Miljøfokus

– Det har også vært viktig for oss å løfte frem vårt miljøfokus. Kanskje ikke så direkte og tydelig overfor sluttbruker, men gjennom konkrete valg som støtter opp om vårt miljøengasjement. Shell ønsker å ta gode og bevisste miljøvalg, og det gjør vi bl.a. gjennom å velge miljøvennlige produkter. Jeg er i den forbindelse veldig fornøyd med de innspill vi har fått både fra ASKO og NorgesGruppen, fremhever Hæge.

– Vi har gått over til miljøvennlige kaffebegre, og vårt neste prosjekt er å innføre svanemerkede servietter. Shell forbruker 10 millioner servietter i året, så det blir store volumer av dette!

Matpakkesuksess

– Vi har også gjort en god del med emballasjen vår. Eksempelvis består emballasjen til vår matpakke av 40 % nedbrytbart materiale. Forøvrig er matpakkene våre blitt en utrolig suksess, sier Hæge og byr på et utvalg ny-smurte matpakker. Til dette serveres smakfull kaffe i nedbrytbare papp-beger med påskriften «ekte, ujålete, ærlig».

– Vi har helt klart truffet noe med vårt matpakkekonsept. En matpakke kan jo oppfattes som noe traust, men det er noe ekte og ærlig over den, og forbrukerne er helt ville etter dette tilbudet. Etter tre uker selger vi like mange matpakker som baguetter. Det sier noe om populariteten!

Ferskt

– Bensinstasjonsmat har jo et litt dårlig rykte. Vi ønsker å gjøre noe med det! Derfor har vi bare grovt brød i matpakkene våre, men det er saftig. Det inneholder mye protein, og vi har redusert saltinnholdet. Dette er en sunt alternativ som kundene etterspør. Og selvfølgelig må vi tilby noe kundene liker! Samtidig er vi opptatt av å formidle matglede. Maten vi tilbyr er laget med stolthet, og god kvalitet skal være et varemerke, forteller Hæge.

– Og selvfølgelig er det viktig å tilby ferske varer. Det er bedre å lage mindre av gangen, og heller produsere oftere. I tillegg ønsker vi å redusere matsvinnet.

Stolthet bak disken

– Vi er opptatt av at alle ansatte skal kunne identifisere seg med verdiene våre. Alle ledd i kjeden skal kunne stå rakrygget og være stolte av det tilbudet vi har – ikke minst de som står bak disken, sier Erlend.

– De ansatte har også mye kunnskap om maten vi selger, og de har et eierskap til produktene og det nye konseptet. Den nye profilen vår skaper stolthet, og det mener jeg er veldig viktig for å skape positive forventninger hos kundene. Det tror jeg vil bidra til å endre folks oppfatning av hva en bensinstasjon er, sier Hæge Vagle.

ANNONSE