Med Oumph! på menyen
Et plantebasert produkt laget av soyabønner som både smaker og ser ut som kjøtt? Det er ingen umulighet! En av gründerne bak produktet, Anna-Kajsa Lidell, forteller hvordan serveringsmarkedet kan bidra til en bærekraftig matproduksjon ved å sette Oumph!-retter på menyen.
– Oumph! har fått en svært god mottakelse, ikke minst i Norge. Hva er årsaken?
– Det handler om en smak og konsistens som er så fantastisk at folk snakker om det. Maten ser også veldig tiltalende ut. Mens tidligere vegetar- og veganprodukter først og fremst hadde vegetarianere og veganere som målgruppe, forsøker vi å nå alle konsumenter som er opptatt av god og sunn mat.
Sammen med Anders Wallerman startet Lidell Food for progress Scandinavia i 2014. Allerede året etter ble Oumph! lansert i Sverige, og i fjor høst ble produktene tilgjengelige også i Norge.
– Vi er snart ni milliarder mennesker på én planet, og trenger nye tanker om matproduksjon. Vi kombinerte mye kunnskap om bransjen med et ønske om å bidra til å løse de store spørsmålene. Vi fikk med mye ulik kompetanse i utviklingen av konseptet, og det fine samarbeidet gjorde at vi lyktes med lanseringen, forteller Lidell.
Støtt på egne ben
– Hvor viktig er det at produktene minner om kjøtt i smak og konsistens?
– Det er viktig for oss at man ikke må gjøre avkall på noe når man velger Oumph!. Det er mulig å beholde gamle vaner, for produktet kan anvendes i både tradisjonelle kjøtt- og fiskeretter. Oumph! kommer fra planteriket, og er et komplement til kjøtt – ikke et substitutt. Folk skal velge å spise produktene fordi det er godt, det ønsker vi å få tydelig frem!
Lidell forteller mer enn gjerne om alle de bra tingene ved Oumph!, men ønsker ikke å prate ned kjøtt eller å ta avstand til kjøttspisere, nettopp fordi soyaproduktet står støtt på egne ben. Hun understreker at de vil unngå en polarisering, som lett kan oppstå dersom man setter ulike produkter opp mot hverandre.
– Hva er argumentet for at et serveringssted bør sette Oumph!-produkter på menyen?
– Kundene vil ha det! Folk som har smakt Oumph!, vil spise det igjen. Produktet er veldig attraktivt for alle de som leter etter noe som kjennes bra ut for både ganen, kroppen og planeten. Når man lager god mat av Oumph! – da selger det. Det skjer en omstilling når det gjelder grønn mat nå, så serveringsmarkedet bør hive seg på og ta del i utviklingen. Det gir gode muligheter for å få positiv oppmerksomhet, tilføyer Lidell.
25 prosent av den norske befolkningen planlegger å spise mindre kjøtt i 2017, ifølge en undersøkelse gjennomført av Sentio research på oppdrag for avisen Nationen. Lidell mener at de serveringsstedene som tar dette på alvor, vil få et konkurransefortrinn.
– Samtidig bidrar man til å løse de store spørsmålene gjennom å løfte frem gode alternativer. Det er en vinn-vinn-situasjon.
Assosiasjoner til noe godt
Kreativ og utradisjonell markedsføring har vært av stor betydning i forbindelse med lanseringen. Produktet er blitt en snakkis i en målgruppe som er sterkt til stede på sosiale medier. Merkevarebyggingen av det originale navnet Oumph! er viktig for gründerne. Målet er at Oumph!-navnet skal gi assosiasjoner til noe som smaker godt.
– Kundene skal gjenkjenne navnet og produktet overalt. Vi har jobbet hardt for at serveringsstedene skal inkludere nettopp «Oumph!» i rettens navn på menyen, for eksempel Pulled Oumph!* Burger. En liten følgetekst kan forklare at Oumph! er mat fra planteriket og laget av soya.
Smaksprøver
God formidling av menyen er også viktig, påpeker Lidell.
– Servitørene bør snakke om disse rettene også, slik at det skapes nysgjerrighet. Rettene bør dessuten blandes inn som en naturlig del av menyen, ikke stå adskilt for seg selv. Dermed blir de sett av flere enn de som er vegetarianere eller veganere. Det kan også være en god idé å gi smaksprøver på Oumph! til kundene. Mange vil bli overrasket over at produktet faktisk er plantebasert.
Lidell forteller at de har hatt en tett dialog med samarbeidspartnere i serveringsmarkedet, som har fått mye kunnskap om produktene og hvordan de kan tilberedes. Det har frembrakt mange spennende oppskrifter.
– Hvor finner jeg Oumph!-oppskrifter?
– På nettsidene våre er det mye inspirasjon å hente. Variantene som er ferdig krydret er gode å begynne med, deretter kan man leke seg med de nøytrale variantene. Det er mange muligheter. Gi Oumph! en sjanse og smak, da forstår du hvorfor dette er fremtidens mat!