Bredde i kaffetilbudet øker inntjeningen

– Vår erfaring viser at det er mye å hente på å øke bredden i kaffetilbudet, spesielt i tiden frem mot jul, sier markedssjef Frode Hval i Joh. Kaffe.

– Det er flere grunner til dette. Besøket på de fleste spisesteder er bra i denne perioden, og gjestene unner seg ofte litt mer enn vanlig. Da betyr det mye å ha et tilbud som frister – også på kaffesiden.

– Det er tungtveiende økonomiske argumenter for at mange serveringssteder bør gjøre mer ut av kaffemenyen sin. Kaffe er jo det produktet på menyen som gir den høyeste brutto-fortjenesten med minimal håndtering. Likevel bør man ha i mente at det viktigste argumentet for å satse på kaffe har med kundetilfredshet å gjøre, fremhever Hval- og legger til «Kaffe er viktigere enn du tror».

Opplevelse

– Etter en hyggelig julemiddag med venner og kolleger er det naturlig både med dessert og kaffe. Mye av det vi spiser i desember er gjerne kraftig mat, og til det bør man også bruke en fyldig og relativt kraftig kaffe. Derfor anbefaler jeg gjerne å tilby Evergood Dark Roast. Men man trenger jo ikke tilby enten eller! La de som ønsker, få en klassisk Evergood, og ha Evergood Dark Roast som et tilbud til de gjestene som vil ha et noe kraftigere alternativ. Det kan vurderes som god investering å tilby begge deler! Det vil også være muligheter for økt salg om du i tillegg har noen spesialkaffe-varianter fra Coffee of the World-serien på menyen, sier Hval.

– For gjestene dine kan det bety mye. Gjennom å satse på bredde i tilbudet, viser du at ditt sted er opptatt av å gi gjestene en hyggelig kaffeopplevelse som avrunding på et bedre måltid.

Presskanne

Har du noen gode tips til hvordan kaffen bør serveres?

– Jeg tror det er mye å hente på å servere kanner fremfor å selge en kopp med kaffe. For det første skaper det en litt annen stemning rundt bordet, og for det andre oppfattes dette positivt av gjestene. I tillegg er det mer lønnsomt, sier Hval

– Jeg pleier å anbefale en 3-kopps presskanne til 2 personer, og en 6-kopps kanne til 4. Dette er jo en liten detalj, men den betyr mye både for kundeopplevelsen og for lønnsomheten.

– Hva med andre typer kaffedrikker?

– Det er mange muligheter når det gjelder å kombinere for eksempel kaffe og alkohol. Irish coffee er jo en klassiker. Ønsker man å gjøre noe mer rundt dette, vil jeg anbefale at man får hjelp til å finne frem til alternativer som passer det enkelte serveringssted. Da er det lettere å finne frem til menyalternativer som treffer. Ta gjerne kontakt med distriktssjefene våre for tips og innspill i den forbindelse, oppfordrer Frode Hval i Joh. Kaffe.

ANNONSE