Løft for norsk honning
MatPrat inngår samarbeid med Norges Birøkterlag for løfte frem norsk honning. Samarbeidet skal bidra til å øke etterspørselen etter norsk honning; et produkt med lange tradisjoner og stor betydning for økosystemet og matproduksjonen i Norge.
– Vi er stolte over å få muligheten til å jobbe med et så godt, norsk kvalitetsprodukt med så stort potensial. Og ikke minst av å få møte og jobbe for og sammen med Norges Birøkterlag og alle de dyktige birøkterne vi har over hele landet, sier Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat.
Flere norske honninger
Norges Birøkterlag har vært en viktig aktør i norsk birøkt i 140 år, og arbeider for å fremme birøkt som næring og hobby, og for å øke bevisstheten om den viktige rollen honningbiene spiller i naturen gjennom pollinering.
– Sammen med MatPrat ser vi frem til å gi økt oppmerksomhet spesielt for den rørte, smøremyke honningen. På norske kjøkken ønsker vi flere norske honninger til ulik bruk. For eksempel til frokostblandingen, på grøten, i grillmarinaden eller i salatdressingen. Sammen med MatPrat skal vi inspirere folk, forteller Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag.
Honning er et produkt av naturens overskudd som bidrar til økt matsikkerhet gjennom pollinering. Pollinering er avgjørende for økt kvantitet og kvalitet på frukt, bær og frø, noe som er essensielt for bærekraftig matproduksjon.
– Vi ser frem til å bruke vår kompetanse til å styrke norsk honning sin posisjon i markedet. Vi skal jobbe helhetlig med å vise hvordan norske naturressurser og norsk matproduksjon henger sammen og skaper verdier i form av matproduksjon, naturproduksjon og kulturproduksjon for hele befolkningen, sier Reksnes.
- Les også: Ny teknologi mot honningsvindel
Styrker honningens status i Norge
Samarbeidet med MatPrat vil gi norsk honning betydelig økt oppmerksomhet og synlighet.
– Vi ser at den matfaglige formidlingen som MatPrat driver, treffer godt. Vi ser fram til å få ulike honninger inkludert i mange gode oppskrifter, filmer og formidling.
– En merkenøytral markedsføringsordning av norsk honning vil kunne løfte verdiene, og for oss er MatPrat en viktig samarbeidspartner. Nå når arbeidet starter får honningen nyte godt av MatPrats kompetanse, verktøy og kanaler, avslutter Meberg.