En kaffeprat med markedskonsulent Oleiv Nesse

SMAKmagasinet var på besøk i Stavanger rett før jul, og har tatt en prat med markedskonsulentene i ASKO ROGALAND. Først ut var Oleiv Nesse.

– Hva er det viktigste du bidrar med i jobben som konsulent?
– Det er spennende å se hvordan arbeidet vi utfører hver dag sakte, men sikkert bidrar til en endring i hverdagen til kundene våre. Jeg brenner for at den dagen jeg forlater kunden, har jeg satt spor etter meg, og at det vil være med på å gjøre ASKO Servering til en god samarbeidspartner. Jeg ønsker å være en rådgiver med fokus på verdier og økonomi, for både kunden og ASKO Servering. Arbeidshverdagen består i å være et bindeledd mellom kunden og ASKO Servering, med fokus på økt leveringsandel fra ASKO Servering.

– Hva synes du er det beste med å jobbe som markedskonsulent?
– Jobben som markedskonsulent er spennende, og den gir meg en spennende, varierende og kreativ hverdag. Jeg er takknemlig for å ha vært med på en fantastisk reise gjennom flere år, og for at jeg har fått bygge opp et kontaktnett med fantastiske og spennende kunder, med innsikt i deres hverdag. Og det er nettopp kontaktnettet med våre samarbeidspartnere som gir en innsikt og markedskunnskap som gjør hverdagen så innholdsrik!

– Har du en god kundehistorie?
– Det er flere historier som kan trekkes frem. Men ut fra det som vi jobber med i hverdagen med å være en god rådgiver for kundene, så er det godt å se når kunder utfører handling ut fra hva vi har blitt enige om. Et eksempel er kalkyler av meny. Jeg hadde en kunde som tapte penger på hver påsmurt baguett som de solgte. Jeg anbefalte derfor å fjerne den fra meny eller øke utsalgspris. Resultatet var at de økte prisen og fikk en bedre inntjening, og det var heller ingen klager fra gjestene på prisendringen. Jeg hadde også en kunde som klaget på strømprisene og at han ikke tjente penger. Jeg så da på menytavlen, og sa at det forstod jeg godt med de utsalgsprisene han hadde. Jeg kalkulerte deretter de tre mest solgte rettene sammen med kunden, og vi kom opp med nye utsalgspriser. Kunden fryktet mindre salg ved å øke prisene, men selger i dag like mye som tidligere – og tjener penger!

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.