Synlighet i sosiale medier viktigere enn noen gang – slik gjør du det

+
– Sosiale medier er gode arenaer for kundekommunikasjon, fremhever Malin Gjerde, digital markedsfører i Tellus Works Television AS.

Mange serveringssteder har nå fått takeaway som en viktig del av tilbudet sitt. Dette er et spennende supplement som kan bidra til økt omsetning og god utnyttelse av kjøkkenkapasiteten. Men det krever målrettet arbeid og at man må ta noen valg – ikke minst når det gjelder markedsføring.

Hvem ønsker du å kommunisere med? Hva ønsker du å fortelle, og hvordan skal du klare å oppnå synlighet i konkurranse med alle andre som kjemper om kundenes oppmerksomhet? Digital markedsfører Malin Gjerde i Tellus Works Television AS deler her noen enkle tips for å oppnå økt synlighet i sosiale medier.

Klare mål er første bud

– For noen er terskelen lav til å benytte mulighetene som sosiale medier gir. For andre er det å jobbe med sosiale kanaler, som for eksempel Facebook og Instagram, både uvant og krevende, fremhever Malin.

– En god øvelse for alle når man skal jobbe med dette, er å sette seg klare mål. Hva vil jeg oppnå? Hvem er målgruppen for det jeg har på hjertet, og hva ønsker jeg å kommunisere? Svarene på disse spørsmålene er igjen bestemmende for hva man bør gjøre.

Bedriftskonto gir innsikt

– En ting som alle virksomheter bør gjøre, er imidlertid å opprette en bedriftskonto på de sosiale mediene man ønsker å være synlig. Enkelte tror at man kan markedsføre seg via en personlig konto, men dette er ikke å anbefale. Det er to viktige grunner til dette: For det første gir ikke en personlig konto den samme innsikten i hvordan brukerne benytter siden din. For det andre gir en bedriftskonto helt andre muligheter til å informere om kontaktinfo, for eksempel klikkbar link til egen hjemmeside. Dette er et svært viktig poeng! Jo vanskeligere det er for en potensiell kunde å kontakte et sted direkte eller bestille en vare, jo flere hopper av. Gjør det enkelt for kundene!

Betalt annonsering?

– For mange vil det være aktuelt å vurdere annonsering i de sosiale kanalene man ønsker å benytte. Det kan absolutt ha noe for seg, og for en relativt rimelig penge kan du oppnå god effekt. Men det krever at man har gjort en del forarbeid, som vi har vært inne på. Jo bedre du kjenner kundegruppen din, jo lettere er det å finne frem til hva du skal kommunisere og hvilke tidspunkt det kan lønne seg å kjøre reklame. Enkelt forklart: Godt voksne er mest aktive på sosiale medier på dagen. Har du en ung målgruppe, er de mest aktive etter middag etter kl. 18, forteller Malin.

Innsikt er avgjørende

– Jeg var inne på behovet for innsikt. Det er helt avgjørende for å få mest mulig igjen for det du bruker på annonsering. Du må vite hva som fungerer sett opp mot de målene du har satt, og vel så viktig, du må finne ut av hva som ikke fungerer. Når treffer annonsene dine? Hvilke aktiviteter treffer du med, og hvem responderer på det du annonserer for?

Kvalitet versus kvantitet

– Et spørsmål som jeg ofte får, er hvor ofte man skal poste innlegg. Svaret er avhengig av flere ting, men en god regel er å være opptatt av kvalitet fremfor kvantitet. Det har ingen hensikt å «pøse på» og fylle opp. Det viktigste er at man poster noe som bidrar til en aktiv handling hos de mottakerne man ønsker å nå. For eksempel at man får konkrete bestillinger. Samtidig er det viktig å huske på at et godt innlegg også kan bygge positivt omdømme som på sikt kan gi bestillinger.

Hva er kvalitet?

Men hva er så kvalitet i denne sammenheng? Enkelt forklart kan man si at det er noe som oppfattes som positivt av mottaker. Kanskje er det et spesielt tilbud? Kanskje er det en nyhet på menyen eller en hyggelig aktivitet?

– Ellers vil du etter hvert også erfare at kombinasjonen av innhold og kvalitet på det som postes, når det postes, og responsen på det som legges ut, har innflytelse på hvor synlig innleggene dine blir. Gode innlegg med fin respons fra målgruppen oppfattes av algoritmene som styrer innholdet i sosiale medier.

Skill deg ut

– Akkurat dette bringer oss over på et annet sentralt punkt, nemlig differensiering. Mange ønsker oppmerksomhet rundt sine aktiviteter og tilbud. Da betyr det mye å ha det lille ekstra som gjør at man skiller seg ut på en positiv måte. Det er ikke lenger nok å ha en fin og innholdsrik hjemmeside. Svært få klikker seg rett inn på en nettside, det er nødvendig å «hjelpe» besøksfrekvensen på nettsiden gjennom aktiviteter i sosiale kanaler.

Mer video

– Se hva andre gjør på dette området. Tenk gjennom hvordan du kan løse dette for egen del for å treffe den kundegruppen eller de kundegruppene du ønsker å nå. Å kopiere er ingen god løsning. Det gjelder å finne sin egen vei. Kanskje kan du lage din egen vri på måten du bruker bilder på? Kan teksten bli bedre? Eller skal du bruke video i større grad? Trenden går helt klart i retning av mer video. Vi ser det blant annet på Instagram, hvor det legges ut stadig flere videoer, og veksten hos plattformen TikTok, som kun består av korte videoer.

Les også: Slik tar du gode bilder som selger

Hva ønsker gjestene?

Som et kuriøst innsmett kan det nevnes at SMAKmagasinet møtte Malin til en lunsjprat i forbindelse med denne saken. Bord ble bestilt pr. telefon fordi det ikke var mulig å bestille bord på nettet. Nettsiden opplyste om at stedet åpnet kl. 11. Da vi møtte opp kl. 11.55 var det stengt ... Vi banket på, slapp omsider inn og fikk høre at de åpnet kl. 12 ... På mitt spørsmål om hvorfor det da sto kl. 11 på nettsiden, var svaret at man ikke kunne være så nøye på det i disse tider (!!!)

– Jeg tror nok det viktigste man kan gjøre når man skal jobbe med sosiale medier, er å finne ut hva gjestene ønsker, understreker Malin.

– Hva er kundene opptatt av? Hvilke spørsmål kan de tenkes å ha, og hva har du å tilby som gjør det interessant å besøke akkurat ditt sted eller kjøpe takeaway fra deg?

– For å finne svarene på dette kommer man langt med å spørre kundene! Det å stille spørsmål er for øvrig også et effektivt grep på sosiale medier. Du planlegger en ny sesongmeny? Ta bilde av noen alternativ og spør føl- gerne dine om hva de mener. Hva er gjestenes favoritter på menyen? Spør! Det ligger mye god gjestekommunikasjon i god dialog på sosiale medier, sier Malin Gjerde.

Les også: 

Skap digitalt engasjement

– Instagram er en fin måte å kommunisere med gjestene på

ANNONSE