Skap digitalt engasjement!

+
Høyskolelektor Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på BI. For å få effekt av din tilstedeværelse må du tenke smart, og gå «all in».

– For å sikre full uttelling for tilstedeværelsen på sosiale medier, må du skape engasjement og interaksjon, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på BI. For å få effekt av din tilstedeværelse må du tenke smart, og gå «all in».

– For å lykkes på sosiale medier må du by på deg selv, våge å eksperimentere, og ha et genuint ønske om å skape relasjoner til gjestene dine, fortsetter Staude.

– Det er ingen enkel vei til oppmerksomhet; derfor må du kjenne gjestene dine og skape engasjement!

De tre store

– De sosiale mediene har blitt «folkekanaler», og «alle» har en konto et eller annet sted. Facebook er suverent størst, men også Instagram og Snapchat spiller viktige roller i folks liv. Vi ser at disse tre plattformene opplever særlig vekst i de eldre aldersgruppene, noe som er naturlig siden den yngre garde er født inn i denne teknologien.

Sosiale medier er en jungel: Ikke gå deg vill

– Oppe i alt dette er det viktig å huske at hver plattform har sin unike egenart, sin måte å interagere med brukerne på, og et publikum som forventer en plattformspesifikk kommunikasjon fra avsender, påpeker Cecilie Staude.

– Det kan være tidkrevende å skape eget innhold til hvert enkelt medium. Derfor kan det for noen passe bedre å satse fullt og helt på én kanal.

Engasjement

– Når du har funnet «din plattform» – eller plattformer – så handler alt om å skape begeistring. De sosiale mediene du jobber med, skal fylle mange roller. Gjestene skal kunne finne relevant informasjon, uten at det blir en oppslagstavle. Gjestene må kunne kommunisere med deg, og de må kunne se at du følger opp innspill og kommentarer. Jobben din som avsender blir å lage en virtuell opplevelse; en digital versjon av den opplevelsen du vil at gjestene skal få hver gang de besøker det fysiske spisestedet.

Delevennlig

Så hva skal vi faktisk legge ut, spør du deg kanskje?

– Det handler hele tiden om å skape noe nytt, i et delevennlig format, sier Staude.

– Husk at du ikke bare skal kontakte nye, potensielle gjester. Du skal også vedlikeholde interessen til eksisterende gjester, og samtidig stimulere til at de videreformidler gode opplevelser fra ditt spisested til sine nettverk.

Mål

– Til sist er det viktig å måle effekten av det du gjør. Hvor mange tilbakemeldinger får du via sosiale medier? Hvor mange finner spisestedet ditt på grunn av din tilstedeværelse på Facebook eller Instagram? Dette er nøkkelopplysninger som du bygger videre strategi på, avslutter høyskolelektor Cecilie Staude.

ANNONSE