Fripa på fest redder dagen derpå

+
En viktig del av Klokk & Cos forretningsidé er «godt håndverksøl til en fornuftig pris». Alkoholfritt øl utgjør en stadig større del.

Bryggekompaniet Klokk & Co satser sterkt på alkoholfrie håndverksøl, og byr på både IPA, APA og Mexican Lager. Markedet liker det de smaker.

Mange ser på alkoholfritt øl som et labert kompromiss. Vi derimot, ser alkoholfritt som et fullgodt og selvstendig øl, uten bivirkningene, smiler Kristine Lund, markeds- og kommunikasjonssjef hos – og medgründer av – Bryggekompaniet Klokk & Co i Oslo.

Vanskeligere å lage alkoholfritt

– Husk at det er mye vanskeligere å lage godt alkoholfritt enn alkoholholdig øl. Siden vi ikke kan la gjæringen hjelpe frem fylde og smak, så er det opp til råvaresammensetningen alene å skape ekte ølfølelse. Det er ikke gjort i en håndvending. Det gikk ganske mange tusen liter i sluket før vi fikk hentet frem den smaken vi ville ha. Da var til gjengjeld FrIPA et faktum, som dermed ble starten på eventyret, legger Kristine til.

Øl for gravide

Klokk & Cos satsing på alkoholfrie øl startet med Kristine selv.

– Jeg setter pris på en kvalitgooetsøl i festlig lag. Men så ble jeg gravid. Da først følte jeg det manglende utvalget i alkoholfri-hylla på kroppen, humrer Kristine.

Etter å ha klaget sin nød til sin mann – bryggerimester, medgründer og mannen bak kompaniets navn – Leif Klokk, så sistnevnte ingen annen løsning enn å løse problemet. Og dermed ble FrIPA født.

Siden FrIPA har både NADA – en frisk APA – og det både alkohol- og glutenfrie Dos Amigos kommet til. Dos Amigos er en meksikansk lager utviklet i samarbeid med Simen & Magnes Feelgood Factory. Simen, som i Moods of Norway-Staalnacke, og Magne som i AHA-Furuholmen. Så ble da også ølen lansert på en AHA-konsert!

Økende marked

Bryggekompaniet Klokk & Co er en relativ nykommer blant håndverksbryggerne her til lands, med 2017 som første fulle driftsår. Produktutviklingen foregår i lokalene i Oslo, mens produksjonen foregår hos Arendals Bryggeri, Norges nest eldste.

En viktig del av Klokk & Cos forretningsidé er «godt håndverksøl til en fornuftig pris». Samtidig ønsker bryggekompaniet å gjøre det enklere for utesteder, kafeer, selskaper og eventer å få sitt eget øl, under sine egne merker. Felles for de to bærebjelkene er at alkoholfrie øl utgjør en stadig større del.

– FrIPA har blitt høyt verdsatt både nasjonalt og internasjonalt, og NADA og Dos Amigos gjør det også bra. Vi merker at stadig flere unge mennesker velger alkoholfritt, og vi tror at dette er en utvikling som bare vil fortsette. Markedet vokser, og hos oss utgjør alkoholfritt allerede en fjerdedel av omsetningen, avslutter Klokk & Cos Kristine Lund.

Europeisk trend

– Markedet for alkoholfritt øl er så avgjort økende, både blant unge og eldre, sier prosjektleder i Bryggeriforeningen, Hege Ramseng, til SMAKmagasinet.

– Dette har vært en trend i Europa i mange år, og vi ser at stadig flere bryggerier i Skandinavia utvikler alkoholsvake og alkoholfrie øl. Nye produksjonsmetoder har dessuten gjort mulighetene større til å lage flere spennende smaksvarianter, fortsetter Ramseng.

– Det er imidlertid et problem at også alkoholfritt øl rammes av reklameforbudet for alkoholholdige varer, så lenge produktene bærer bryggerienes navn. Dette er en ulogisk tolkning som kan ødelegge for utviklingen av produkter som samfunnet etterspør, avslutter Hege Ramseng.

ANNONSE