Gryteklar tørrfisk fikk pris for mest nyskapende produkt

+
Rune S. Stokvold, styreleder i Tørrfisk fra Lofoten, mottok prisen under Nordnorsk storhusholdningsmesse.

Arktisk verdiskaping er en konkurranse som årlig kårer Nord-Norges mest nyskapende produkt. I år gikk førsteplassen til gryteklar tørrfiskfilet fra Tørrfisk fra Lofoten AS. På norske restauranter tar kokkene nå i større grad i bruk tørrfisk, og setter sitt eget preg på tørrfiskmåltidet med inspirasjon fra Norge og resten av verden, ifølge vinneren.

– I Italia anvendes tørrfisken på mange forskjellige måter. I Norge brukes tørrfisk først og fremst til lutefisk, forteller Rune S. Stokvold, styreleder i Tørrfisk fra Lofoten.

Lutefisksesongen starter for øvrig den første onsdagen i oktober, så i månedene fremover vil gjennomsnittsnordmannen spise mer tørrfisk enn normalt. 

Arktisk verdiskaping

Prisen Arktisk verdiskaping er ment å stimulere til nyskaping og bruk av nord-norske råvarer innenfor matsektoren i Nord-Norge. Målet er å profilere kvalitetsprodukter og utvikle landsdelen som en matdestinasjon.

Andreplassen gikk til Tørket reintunge fra Skodi Rein AS, mens tredjeplassen gikk til Lofoten Umami fra Lofoten Seaweed Company. NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge står bak utdelingen.

Produktene blir vurdert etter følgende kriterier:

  • Innovasjon
  • Design og emballasje
  • Smak og utseende
  • Bruk og profilering av nordnorsk identitet og råvare

Prisen ble overrakt av prosjektleder Kristin Pettersen fra NHO Reiseliv Nord-Norge. 

Gryteklar tørrfisk

Tørrfisk er en anvendelig råvare, og vinnerproduktet består av gryteklare fileter som kan spises både kalde så vel som varme. De kan enten kokes, dampes, grilles eller ovnsbakes. I jurybegrunnelsen heter det at fagkokken falt pladask for produktet. 

– Fisken henger ute i vær og vind i tre måneder, og får mye smak av Nord-Norge. Produktet blir konservert av naturen, og kan deretter lagres i mange år, sier styreleder i Tørrfisk fra Lofoten Rune S. Stokvold til SMAKmagasinet. 

Tørrfisk fra Lofoten er en paraplyorganisasjon som omfatter 20 tørrfisk-produsenter. Produktene deres var blant de aller første norske produktene som fikk EU-betegnelsen beskyttet geografisk betegnelse (PGI).

Gammelt moderne produkt

– Det har blitt produsert tørrfisk i Norge i mer enn 1000 år, tilbake til vikingene, men stort sett alt har blitt eksportert, særlig til Italia, forteller Stokvold. 

Stokvold forteller at tørrfisk ikke er et uvanlig syn på restaurantmenyene i Nord-Norge i dag.

– Det er et gammelt, men samtidig moderne produkt. Tørrfisk har potensial for vekst, ikke minst i restaurantbransjen. Og så har jo tørrfisk en fantastisk historie! 

ANNONSE