Facebook Pixel analytics tool

Verdenswok

Konseptet bak TUNCO er god mat og nestekjærlighet: For hvert måltid du kjøper, donerer du et måltid – et annet sted på kloden.

For noen år tilbake etablerte brødrene Evju samt kompis Nam Mai en wok-restaurant utenom det vanlige på St. Haugen i Oslo. Kulinarisk inspirert av en El Salvadoriansk wok-opplevelse – og altruistisk inspirert av en amerikansk skofabrikant – serverer TUNCO skreddersydd eller menybasert wok av kortreiste råvarer for en grei penge. Konseptet #mealformeal gjør at du – når du kjøper din daglige wok – samtidig spanderer et måltid på en annen. For øyeblikket er det samarbeidet med organisasjonen Star of Hope som fører parallellmåltidet til Mikindani i Mombasa, Kenya. Hver måned donerer TUNCO speilsummen av solgte Oslo-måltider til Star of Hopes «Lunch Buddy»-program.

– Tilbakemeldingene har vært over absolutt all forventning. Alle lovord som har blitt kastet i vår retning føles overveldende, og folk synes #meal-for-meal-konseptet er lett å forstå, og gir måltidet en ekstra god magefølelse, sier André Evju til SMAKmagasinet.

– Den kuleste tilbakemeldingen fikk vi da vi for første gang stilte oss opp på Youngstorget i en hjemmesnekra wokstand, midt i fellesferien i 2015. Første kunde var en kinesisk familie som valgte å ty til det kjente og trygge, og ble sjarmert av ustø hender som flippet wokpanner for første gang. Maten ble woket og betalt, og familien gikk videre. To minutter senere kommer han ene tilbake med en bredt smil og gir tommel opp.

Det handler om opplevelser

Historien om TUNCO er historien om hvordan siviløkonom og tidligere aksjemegler André Evju, ingeniørene Nam Mai og Mads Evju, samt australier og tidligere backpacker Simon Ferguson reiste land og strand rundt – sammen og hver for seg – på jakt etter inntrykk. Det er en historie om opplevelser med god mat og spennende smaker, og samtidig opplevelser av en verden på godt og vondt.

– Samtidig som jeg fullførte mastergraden i New York, var både Mads og Nam på utveksling i Medellin, Colombia. Vi ble enige om å møtes i den lille surfeperlen El Tunco, El Salvador, for noen avslappende dager med perfekte «point breaks» og rimelig sjømat i verdensklasse. Etter noen dager kom vi over en liten woksjappe i en bortgjemt bakgate, med dunkel belysning og røyk rullende ut fra alle vinduer. Stemningen var elektrisk. Det var flammer, røyk og fantastiske dufter, og smakene ulikt noe vi hadde vært borte i tidligere. Vi var betatt, fortsetter André.

– Samtidig viste årene som backpackere oss en verden full av kontraster. Interessante kulturer, spennende mennesker, fantastiske opplevelser, men også bunnløs fattigdom og urettferdighet ut av proporsjoner.

#mealformeal

– Som en del av masterutdannelsen fikk jeg i oppgave å lage en presentasjon av en inspirerende leder. Valget falt på Blake Mycoskie, grunnleggeren av TOMS shoes. Det magiske med TOMS er at for hvert par sko de selger, gir de samtidig bort et par sko til barn i nød. Ikke bare hjelper man mennesker som lider, men konseptet gir også en skikkelig «boost» til å yte litt ekstra for det man holder på med. Samtidig tiltrekker man seg mennesker med sunn og riktig motivasjon. Med en lignende modell innbakt i TUNCO, kunne vi både realisere drømmen vår om å starte noe eget, og også jobbe med et prosjekt som hadde mye større betydning enn oss selv.

Bærekraft

Bærekraft er gjennomgripende i alt som TUNCO gjør, noe som gjør at TUNCO også ble invitert til å etablere seg på Vippa i 2017. «Hver eneste beslutning vi tar setter igjen et fotav- trykk», hevdes det boldt på nettsiden. Derfor har TUNCO lagt opp en tilnærming og en meny som skal gjøre det litt lettere å være samvittighetsfull forbruker. Biff og scampi er byttet ut med «spennende alternativer», og råvarene generelt preges av smaksrikdom og sunnhet fremfor fett og kalorier.

– Siden vi har ansatte fra hele verden, så opererer vi også med engelsk som hovedspråk. Vår visjon og misjon låter rett og slett bedre på engelsk, og klinger noe slikt:

«Our dream is to make healthy and sustainable food available for everyone. By providing tasty and affordable meals, source healthy and sustainable ingredients, use business to inspire, and help people in need.»

ANNONSE