«Tacotarian» skal inspirere til nytenking om taco

+
På pop-up-restauranten til Santa Maria ble gjestene introdusert for mange spennende varianter av taco.

– Vi nordmenn elsker jo taco!, sier Siri Eng, salgssjef hos Santa Maria Foodservice. Taco er blant de middagsrettene det spises mest av i Norge, og nå ønsker Santa Maria at serveringsmarkedet våger å sprenge grensene for hva som gjør en taco til taco. Konseptet «Tacotarian» skal inspirere til fornyelse og eksperimentering med smaker og råvarer.

Santa Maria har fulgt tacoens utvikling i Norge siden begynnelsen av 90-tallet, da de selv var blant de aller første til å introdusere retten.

Tacotarian kommer i en tid der tacotrenden er sterkere enn noen gang.

– Den store interessen for meksikansk mat har bidratt til det. Her i Norge har vi faktisk det desidert største forbruket innenfor tex mex-kategorien i hele Europa, målt per capita, forteller Eng.

Smaken trumfer alt

Taco behøver imidlertid ikke å være forbeholdt meksikanske smaker.

– Smaken er viktigst, det er mantraet vårt. Når det gjelder mat, er det jo generelt den dødsgode smaken man lengter etter. Det er ikke noe i veien for at f.eks. nordiske og asiatiske smaker kan inngå i et tacokonsept. Vi ønsker å utfordre den tradisjonelle oppfatningen, for taco kan være så utrolig mye mer.

SMAKmagasinet besøker Santa Marias pop-up-restaurant på Nedre Løkka Cocktailbar i Oslo. Valget står mellom en tacomeny som er vegetarisk og en som inneholder fisk og kjøtt. Vi går for sistnevnte, og blir servert en rekke smaker i form av ceviche, fritert torsk med wasabi-majones og teriyaki, jamaicansk jerk-kylling, parmesan-nuggets med coleslaw og pulled pork med syltet løk og jalepeno-salsa. Det meste blir servert i enten tortilla eller taco tubs.

– Taco kan selvsagt vel så gjerne være vegetarisk. Det er ikke så avgjørende hva man bruker som proteinkilde; det viktigste er smaken, og den kommer som kjent fra krydderet! Santa Maria har også en rekke sauser med masse smak.

– Ordboken definerer taco som en meksikansk matrett av tortilla fylt med grønnsaker, kjøtt og saus. Hvordan vil du forklare hva taco er, når denne definisjonen åpenbart er for snever?

– Taco kan egentlig være all slags mat som er pakket inn i noe. Tortillalefsen er nok det fremste symbolet på taco, men vi må heller ikke glemme den norske varianten med skjell eller tubs. Når alt kommer til alt er det likevel smaken som avgjør. Det er jo egentlig veldig enkelt. Det handler om kutte opp ulike råvarer og kombinere dem til en velsmakende rett. Tacotarian legger opp til at man tar noen uventede grep som gir nye smaksopplevelser.

Perfekt kantinemat

Gjennom det nye tacokonseptet ønsker Santa Maria å inspirere serveringsmarkedet.

– Oppskriftene som vi har utviklet, byr på både gode smaker og retter med fristende farger. Med utgangspunkt i våre forslag, kan man enkelt gjøre sine egne tilpasninger. Mange setter pris på å kunne sett sin egen signatur på et konsept. Kundekonsulentene våre bidrar gjerne med tips og innspill.

Kantiner er en viktig målgruppe for det nye konseptet.

– Serveres det taco i kantina, blir det jubel. Tacokonseptet er dessuten perfekt for kantiner som synes det er utfordrende å fornye seg. Tacotarian tilbyr lette og enkle løsninger med uendelige variasjonsmuligheter, helt i tråd med slagordet vårt «No More Boring Meals!».

Ettersom det ikke finnes begrensninger for hva en taco kan fylles med, kan man bruke de råvarene man har tilgjengelig, på nye måter. Det er praktisk om man er opptatt av å redusere matsvinn. Tacokonseptet er forenlig også med andre trender.

– I dag skal det helst gå fort, særlig innenfor convenience. Maten skal samtidig være sunn; rene råvarer og lavt sukker- og saltinnhold. Disse trendene har påvirket Santa Marias satsinger de senere årene.

Produsent og kunder møtes

Tilbake til Nedre Løkka Cocktailbar, der kokkene gjennom hele kvelden er opptatt med å tilberede tacoretter til nye, sultne gjester.

– Det er uvanlig at en produsent har pop-up-restaurant, og det er også første gang vi prøver dette. Når det er sagt, tror jeg at vi vil se mer til tilsvarende aktiviteter i tiden fremover. Markedsføring baserer seg i større grad enn før på direkte møter med kunder og forbrukere. Å la dem møte oss på denne måten skaper en annen form for engasjement, og kundene får en helt annen tilknytning til merkevaren. Dette er en fin anledning til å bygge tillit og identifikasjon, sier Siri Eng.

ANNONSE