Slik får du gjesten til å velge vegetar
Preferansen for kjøtt er ikke så sterk og stabil som man kanskje skulle tro. Da kan det være lønnsomt å tilby gode vegetariske alternativer. En svensk doktorgradsavhandling tar for seg hva du kan gjøre for å få gjesten til å velge en vegetarisk rett på menyen. Det er enkle grep som skal til!
Verena Kurtz, forsker i atferdsøkonomi, står bak denne avhandlingen som har tittelen Essays on behavioral economics: Nudges, food consumption and procedural fairness.
Det er foodnet.se som skriver dette.
Menyens utforming er viktig
I forskningsarbeidet eksperimenterte Kurtz med ulike strategier, og kom frem til at gjestens valg i stor grad blir påvirket av menyens utforming. Ved bruk av menyer der de vegetariske alternativene ble løftet frem og var mer synlige for kunden, fant hun er betydelig økning i salget. I gjennomsnitt økte andelen solgte vegetariske retter fra 14 til 20 prosent i tremånedersperioden som eksperimentet pågikk.
– Preferansen for kjøtt er ikke så sterk og stabil som man kanskje skulle tro, og det er ikke gitt at vi skal konsumere så mye kjøtt som vi gjør i dag. Hva vi velger å kjøpe avgjøres ikke bare av pris og tilbud, men også av miljøet rundt, kommenterer Kurtz.
Forskningen hennes viser altså at det er mulig å påvirke beslutningsmiljøet slik at vegetariske alternativer oftere blir valgt.
Konkrete tips
Ikke markedsfør de vegetariske rettene adskilt fra de øvrige, råder Kurtz. Presenter heller det vegetariske tilbudet som en selvfølgelig del av den vanlige menyen. Da vil flere få øynene opp for det vegetariske utvalget, samtidig som et vegetarisk valg blir mer alminneliggjort.
Samtidig gir mange vegetariske menyalternativer gode muligheter til visuelle og fargerike presentasjoner som i seg selv virker fristende. Gjesten skal i hvert fall slippe å måtte spørre etter de vegetariske alternativene!
– ASKO har gradvis fått et bredt og spennende utvalg av veganske og vegetariske produkter. Med utgangspunkt i ditt serveringssteds ønsker og behov kan du velge og vrake mellom rundt 100 aktive varelinjer innen denne kategorien, sier Harald Alveid, kategorisjef hos NorgesGruppen.