5 om dagen er vanskelig for mange

«5 om dagen» er ett av flere kostråd hvor vi oppfordres til å spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. Men hva er én porsjon og teller fryste varer med?

Hele 96 % mener de vet hva begrepet 5 om dagen går ut på og 71 % mener det er viktig å spise 5 om dagen. Allikevel er det bare 17 % som sier de får det til hver dag. Det viser en undersøkelse gjennomført av Skuterud Kløvstad AS på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

«5 om dagen» er ett av flere kostholdsråd, hvor vi oppfordres til å spise 5 porsjoner med frukt, bær og grønnsaker hver dag. Men hvor stor er egentlig en porsjon, teller fryste varer med og hvor mange porsjoner kan vi drikke som juice?

Dette er 5 om dagen

En porsjon tilsvarer 100 gram. Det vil si at målet er 500 gram frukt, bær og grønnsaker hver dag, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker. Både friske, fryste, hermetiske og varmebehandlede frukt, bær og grønnsaker teller med. Tørket frukt kan også inngå som del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker. Et glass juice kan telle med som 1 av 5 om dagen. Når vi drikker juice er mye av fibret fjernet og da også noen av helseeffektene. Derfor anbefales det at vi ikke drikker mer enn 1 av porsjonene som juice.

Les mer på frukt.no