Norge er best på gjestfrihet

+
Illustrasjonsfoto.

Det synes de 30 000 europeiske hotell- og restaurantgjestene som har svart på en ny undersøkelse, gjennomført av HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter og kafeer.

Dermed går Norge foran Sverige, som ligger på andre plass. 

Overraskende funn

– Det er to ting å være stolte av her, og det er at Norge er best på gjestfrihet i Europa, og at vi danker ut Sverige. Jeg vil tro det er et overraskende funn for mange, da svenskene har rykte på seg for å være mer gjestfrie og serviceinnstilte enn oss nordmenn, sier direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Hun tilføyer at det er svært mange svensker som jobber i norsk reiseliv, og at de bidrar til et høyt servicenivå i bransjen.

Kollektiv innsats

Norge har opplevd en voldsom turistvekst de siste årene. NHO Reiseliv-direktøren mener at nettopp det kan forklare hvorfor norske hoteller og restauranter skårer så høyt i undersøkelsen. Fordi det hovedsakelig er turister fra verdens middelklasse som kommer til Norge, blir kravene til god kvalitet og service skjerpet. Veksten har dessuten gjort reiselivsbransjen sulten på enda flere gjester.

– Det er en felles forståelse av at hvis vi skal ta vår del av den internasjonale turistveksten, må hele Norge være et godt vertskap, sier Krohn Devold.

Her er alle resultatene fra undersøkelsen «Mapping the future of Hotel and Restaurant experience».

ANNONSE