Burgerkjede jubilerer: Tar en stadig større JaFs av markedet

+
I forbindelse med at JaFs-kjeden fyller 15 år i 2017, oppfriskes den visuelle profilen.

– Vi er veldig tro mot «heavy-userne», eller sagt på en litt annet måte; vi steller godt med trofaste kunder som regelmessig besøker JaFs for å unne seg en god burger, sier kjededirektør Bernt Hagen.

– Akkurat dette er nok også en av suksessfaktorene våre som har bidratt til at vi har hatt vekst hvert eneste år. Vi setter burgeren i høysetet, og er veldig forsiktige med å rokke ved det som har vært og er et godt konsept. Selvfølgelig skal vi tenke fornyelse, men det må altså ikke gå på bekostning av det viktigste produktet vårt, fremhever Hagen.

– Når det er sagt, ser jeg at vi har et potensiale i å utnytte kjøkkenfasilitetene vi har på JaFs-restaurantene enda bedre. Jeg er derfor mer opptatt av å selge tilleggsprodukter til det vi allerede har på menyen fremfor å ha ferdig italiensk bakverk i disken. Dette er noe av det vi skal jobbe mer med i 2017 når vi har 15-års jubileum.

Nærhet til markedet

– Hvem er så» heavy-useren»?

– Du finner han – for det er som regel det – i aldersgruppen mellom 16 og 58 år. Men vi ser en klar tendens til at også flere kvinner lar seg friste av en god burger. Det er rett og slett blitt mer akseptert å unne seg dette en gang iblant – også blant kvinner.  

– Hvordan kommuniserer JaFs med kundene?

– Vi kjører gode, målrettede kampanjer hver måned. Markedsrådet vårt er sterkt engasjert i dette, noe jeg mener er viktig. Markedsrådet består av drivere som har en nærhet til markedet og kundene, og det sikrer oss en effektiv kampanjeinformasjon. Det gir også nyttige innspill til diskusjonene om hvilke nyheter vi skal ta inn, fremhever Hagen.

– Vi er selvfølgelig opptatt av å finne frem til bestselgere, men samtidig ønsker vi også å finne frem til de litt spesielle produktene som er med på å profilere oss på en god måte. Viltburgeren vår er et godt eksempel på det. Vi var nok den første hamburger-kjeden i verden som tilbød viltburger med brunost og tyttebær. Jeg skal hilse og si at vi fikk oppmerksomhet rundt den saken! Så slike stunt skal vi ikke slutte med.

– Blir det litt mer grønt på JaFs-menyen etter hvert?

– Vi følger med i timen vi også, og ser at mange er mer opptatt av helse enn før. Derfor har vi bl.a. redusert saltinnholdet i det meste av det som serveres, vi bruker ikke palmeolje og vi har gjort diverse andre grep for å ivareta en sunnere profil. Du vil også finne salatbar på flere JaFs-steder.

Samtidig må vi være varsomme med å indikere at det er noe galt med et stykke rent kjøtt. Det blir feil, understreker Hagen.

– JaFs er en del av NorgesGruppen. Hva betyr dette for kjeden og medlemmene?

– Det mener jeg er en stor fordel. Som medlem av NorgesGruppen får vi tilgang til kompetanse som er viktig for oss. Ta for eksempel dette med IK mat. Mattrygghet blir stadig viktigere, og som en del av en stor gruppering sikres vi tilgang til ressurspersoner og systemer som gjør oss i stand til å møte myndighetenes krav på en god måte.

Fremtidens suksess-faktorer

– JaFs har opplevd stor suksess så langt. Hva mener du må til for å oppnå suksess i de neste 15 årene?

– Det er etter min mening flere ting som bidrar til å avgjøre om man lykkes eller ei. For det første må vi aldri glemme å gi kunden «value for money». For det andre må ting være ordentlig. Derfor tror jeg Smilefjesordningen er en god ting. – bl.a. fordi den utfordrer oss til å sette mer fokus på renholdsrutiner.  Videre er jeg overbevist om at det er avgjørende å være best på noe. Det er vanskelig å være en ener i alt! I vårt tilfelle skal vi være best på burger. Sammen med dette mener jeg det er nødvendig å være god på kundeopplevelsen i butikk. Hver og en som jobber på et serveringssted, har et ansvar for at kunden får en positiv opplevelse. Klarer vi det, har vi også et utmerket utgangspunkt for mersalg, mener Hagen.

– Og sist men ikke minst må man servere kvalitetsråvarer fra anerkjente produsenter!

Ny profilering

– I disse dager får JaFs-restaurantene ny profilering. Gjelder dette alle JaFs-medlemmer?

– Det var på tide å oppfriske profilen vår. Profilen har fungert bra, men nå måtte vi foreta en oppgradering. Det passer også fint i forbindelse med at vi fyller 15 år i 2017. På spørsmålet om dette gjelder alle, så er svaret ja når det gjelder de allerede profilerte. I tillegg til disse, har vi også en del assosierte medlemmer som er med oss fordi de ønsker å dra nytte av de innkjøpsbetingelsene kjeden har. Jeg mener dette er positivt for alle parter. De assosierte får bedre betingelser enn de ville ha fått alene, og JaFs på sin side får et større volum å forhandle med.

– Hvilken vekst regner du med i 2016, og hva er forventningene dine til 2017?

– Tallene så langt tyder på en vekst rundt 16 % for 2016. For øvrig har vi hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 13,7 % mellom 2010 og 2015. Jeg tror vi klarer å holde det gode trykket oppe også neste år, og med ny profilering på plass bør vi ha gode forutsetninger for å klare det, sier Bernt Hagen.

Kort om JaFs

  • 2002 etablert som konsept i tillegg til MIX-konseptet
  • 2006 JaFs inn i ASKO. Fokus på storhusholdning
  • 2007 JaFs en del av NGS
  • 2013 Opprydding av butikker. Strengere krav ved nyetableringer
  • 2014 Åpner opp for assosierte medlemmer
  • 2017 15 år, ny profilering

 

ANNONSE