Økende etterspørsel etter miljøprodukter

– Vi har i flere år vært opptatt av å legge til rette for at ASKOs kunder skal kunne velge miljøvennlige non food-produkter. Derfor har vi utfordret våre leverandører og samarbeidspartnere på å utvikle og tilby nyheter på dette området, forteller kategorisjef Tom Cato Malmer i NorgesGruppen.

– Etterspørselen etter disse produktene har vært jevnt stigende uten de store hoppene i omsetning, men tidligere i år skjedde det en episode som påvirket etterspørselen i vesentlig grad. De dramatiske bildene av hvalen fra Sotra som var full av plast, var både hjerteskjærende og tankevekkende. Vi kan ikke lenger lukke øynene for at de valgene hver enkelt av oss gjør, har en innvirkning på miljøet, sier Malmer.

Bedre kommunikasjon

– Vi har rundt regnet 3400 non food-produkter i sortimentet, og et økende antall av disse har en miljøsertifisering. En utfordring er at det er flere ulike merkeordninger, og at det ikke alltid fremkommer nok informasjon om produktet fra leverandørens side. Det er viktig å få frem om et produkt er er resirkulerbart eller komposter-bart, og hvor det eventuelt skal kastes, fremhever Malmer.

– Det kan også være et poeng å fremheve om produkter er kortreiste.

Riktig timing

– Flere har jobbet målbevisst for å promotere miljøprodukter i mange år. En utfordring med en del av de miljøvennlige alternativene, er at de ikke har vært de billigste – bl.a. fordi de har vært produsert i mindre kvanta. Mindre etterspørsel har igjen ført til enda større prisforskjeller. Sånn sett har vi hatt en negativ spiral som ikke har stimulert salget av miljøvennlige alternativer, forteller Malmer.

– Men nå ser vi at flere og flere serveringsbedrifter får øynene opp for betydningen av å støtte opp om bærekraftige valg – selv om dette kan koste noe mer. Derfor mener jeg at vi nå ser begynnelsen på noe stort! Store deler av markedet ønsker å satse på bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og er gjennom det villige til å investere i en bedre fremtid for våre barn. Det håper jeg vil inspirere våre leverandører til å satse på innovasjoner innenfor non food-kategorien som får frem gode, praktiske og kunderettede løsninger. Vi i kategori innkjøp vil gjerne bidra til å utvikle de bærekraftige løsningene. Samtidig vil jeg gjerne understreke at mange leverandører allerede har kommet langt. Derfor finner du mange praktiske og nyttige miljøprodukter i ASKO netthandel i dag, sier Tom Cato Malmer.