Det perfekte selskap – en nyttig bok om vertskapsrollen

I fjor ble Mathias Toresen Norgesmester i servitørfag og han mottok Kongepokalen for den prestasjonen. Han har i flere år vært sterkt engasjert i faget sitt, og har deltatt i en rekke konkurranser – også som dommer. Mathias er med andre ord en dyktig og engasjert fagmann som behersker alle de små detaljene som til sammen skaper den gode restaurantopplevelsen for gjestene.

Mathias Toresen har nå kommet med boken «Det perfekte selskap - den store vertskapshåndboken». Målgruppen er dem som ønsker å være et godt vertskap som setter gjestenes ve og vel i fokus. Boken er primært beregnet på privatmarkedet, men kan absolutt også anbefales for alle i serveringsnæringen som er opptatt av å perfeksjonere vertskapsfunksjonen.

Den gode opplevelsen

Boka inneholder en rekke praktiske tips. En del av disse – som for eksempel ulike måter å brette servietter på - er kanskje ikke like relevante for dem som har sitt daglige virke i bransjen, men hovedfokuset er viktig for alle; Nemlig det å få gjestene til å føle seg vel! Vertskapsrollen er dessverre - i enkelte tilfeller - ikke alltid like godt vektlagt alle steder. Mange har nok opplevd at mat av høy kvalitet tilberedt av dyktige kokker, ikke alltid kommer til sin rett fordi servitøren ikke er seg bevisst sin vertskaps-rolle. Det kan være mange årsaker til dette. For det første er det en stor mangel på faglærte servitører i Norge, og for det andre er opplæringen av dem som skal fronte gjestene i restauranten ikke alltid like god. Enkle ting som hvordan man møter gjesten, hva man skal spørre om, hvordan du «speiler» ulike gjester og hvordan man rent praktisk serverer ulike retter og drikkevarer, er noe alle ufaglærte trenger opplæring i. Dette handler mye om å skape trygge og gode rammer for den som skal servere, og er man trygg i rollen gjør man også en bedre jobb. 

Mange av disse detaljene behandles i boka til Toresen på en god og lettfattelig måte. Her er det med andre ord også mye å hente for serveringssteder som ønsker å gi nye og ufaglærte servitører gode tips og råd.

Vin og mat i kombinasjon

Norske restaurantgjester kan stadig mer om mat og vin. Mange er mer opptatt av råvarer nå enn før, og opprinnelse og kvalitet fokuseres sterkere. De fleste har også hentet impulser og inntrykk fra reiser i inn- og utland, og vi som gjester er blitt mer bevisste på hvordan mat og drikke kan kombineres på ulike måter for å gi en fin opplevelse. Som gjester spør vi mer, og vi har høyere forventninger til det totalproduktet vi får som restaurantgjester. Derfor blir vertskapsrollen stadig viktigere. Klarer den som fronter gjesten å bidra til en hyggelig opplevelse og et positivt mersalg? Helt avgjørende i den sammenheng er å ha basiskunnskapene om menyen på plass. Hva slags råvarer er benyttet, hva er en god drikkeanbefaling til det som velges og hvordan «ser» man gjestene på en god måte? Det er med andre ord mange detaljer å passe på om man ønsker å fremstå som et godt vertskap som gjerne vil se sine gjester igjen. 

Boka til Mathias Toresen er derfor både nyttig og inspirerende for alle som ønsker å fokusere sterkere på vertskapsfunksjonen – også i serveringsbransjen.

Husk også:

 

ANNONSE