Reduserer engangsemballasje med gjenbruksløsning

– På kun én måned har vi redusert bruken av engangsemballasje med 20 prosent, sier Lene Kvale, salgs- og markedsansvarlig i SiO Mat og Drikke, når SMAKmagasinet er på besøk på Blindern. På Frederikke Spiseri, et av de travleste spisestedene på Blindern, begynte SiO med et pilotprosjekt i begynnelsen av april. Målet med piloten er å redusere bruken av engangsemballasje, og samtidig utforske nye og bærekraftige løsninger.

– Vi fikk forespørsel fra Oslo kommune om å være med på dette pilotprosjektet, og det ville vi selvsagt! Å redusere avfall og engangsemballasje er en del av SiO sin visjon. Under pandemien eksploderte bruken av engangsemballasje, og 75 prosent av gjestene valgte engangsemballasje da de forsynte seg. Vi ønsket å finne en løsning på dette, og da var dette prosjektet helt perfekt, sier Kvale. – Pilotprosjektet gjennomføres kun her på Frederikke Spiseri. Valget falt på Frederikke fordi spisestedet ikke er tilknyttet et spesifikt fakultet, og lokasjonen gjør at det er mange studenter og ansatte som kommer innom fra overalt på Blindern. Vi er veldig stolte over at Oslo kommune ønsket nettopp oss som samarbeidspartner for denne piloten! 

Et populært valg

Så hva går egentlig pilotprosjektet ut på?
– Vi har innført bruk av gjenbruksemballasje med et retursystem. Når man forsyner seg med mat, kan man velge disse gjenbruksboksene i stedet for engangsemballasjen. Man kan låne boksene i 14 dager helt gratis, og de leveres tilbake på returstasjonene vi har her på Frederikke, sier Kvale. – Per nå har vi 1000 bokser totalt, og boksene har blitt lånt ut 700 ganger. Men matsalget er høyere enn utlånet, så det er tydelig at folk bruker boksene flere ganger før de leverer dem inn igjen.

– Hva skjer dersom gjenbruksemballasjen ikke leveres tilbake innen fristen?
– Da får man et gebyr på 90 kroner, men da får man jo også boksen til odel og eie! Og det er flere studenter som har spurt direkte om de kan kjøpe boksen, fordi de synes den er så praktisk, sier Kvale og smiler. – I løpet av prosjektperioden har vi også pushet på bruken av porselen. Faktisk velger 3 av 4 nå porselen når de forsyner seg. I tillegg har vi gjort det vanskeligere å velge engangsemballasje. Vi har det ikke lenger stående fremme, og man må derfor spørre en ansatt dersom man ønsker engangsemballasje.

Blir pilotprosjektet en suksess, er målet til SiO å skalere det opp og bruke gjenbrukssystemet også på de andre spisestedene.
– Så langt har gjenbrukssystemet blitt svært godt mottatt av både studenter og ansatte. Men vi kommer til å be om flere tilbakemeldinger mot slutten av prosjektet, slik at vi kan ta med oss alt av ris og ros videre for å gjøre systemet så bra som mulig, sier Kvale. – Det er ingen kommersielle steder som har dette systemet ennå, men vi håper jo at flere blir med etter hvert. Men det må gjøres så enkelt som mulig for forbrukerne, hvis ikke kommer det ikke til å fungere. Dette pilotprosjektet gir derfor viktige erfaringer.

ANNONSE