SoMe-kurs på KIT-akademiet

+
TikTok er en relativt liten kanal, men brukerne bruker til gjengjeld mye tid inne i appen, og de gir innholdet sin fulle oppmerksomhet.

Onsdag 19. april arrangerte ASKO Servering en fagdag med messe på KIT-akademiet i Oslo. Det ble arrangert flere kurs, blant annet en kortversjon av SoMe-kurset som skal arrangeres på KIT-akademiet 30. mai.

SoMe-kurset på fagdagen ble holdt av Amalie Raastad, fagleder for sosiale medier i markedsføringsbyrået Digital Opptur.

Les mer om SoMe-kurset og meld deg på på kitakademiet.no.

Hvorfor er SoMe en viktig kanal for markedsføring?

Globalt er det 4,3 milliarder mennesker som har minst én konto på sosiale medier, og i Norge er dette tallet på 4,75 millioner. I gjennomsnitt bruker nordmenn 2,5 timer hver eneste dag på ulike sosiale medier, og i aldergruppen 18–34 år er dette snittet på 5,5 (!) timer daglig.

Dette betyr at sosiale medier gir en unik mulighet til å være synlig når folk er i ulike modus, basert på hvilke kanaler de velger. Det er hovedsakelig fire grunner til at folk er på sosiale medier – inspirasjon, underholdning, informasjon og kommunikasjon – og de ulike kanalene brukes for ulike formål. For eksempel brukes Instagram og TikTok mye til inspirasjon og underholdning, mens Facebook primært er en informativ kanal.

Befolkningen bruker også i stadig større grad sosiale medier for å finne nye merkevarer og produkter. Mens forbrukere tidligere brukte Google for å søke etter for eksempel «italiensk pizza i Oslo», brukes nå Instagram og TikTok i stadig større grad. Det betyr at man har en gyllen mulighet til å søkemotoroptimalisere SoMe-kontoene sine ved å inkludere nyttige søkeord og legge til stedposisjon – såkalt ‘geotag’ – i innleggene.

Hva kjennetegner de ulike SoMe-kanalene?

Selv om det sies at populariteten til Facebook er dalende, er det den mest brukte SoMe-plattformen i Norge. Riktignok er det færre i de yngre aldersgruppene som er på Facebook, men dersom målgruppen til bedriften er folk på 30 år og oppover, er Facebook en god kanal. Brukernes modus på Facebook er gjerne å søke etter informasjon, og man bør derfor ha en profil som gir all informasjonen folk måtte lete etter. Her kan man fokusere på å produsere informative innlegg.

 Den nest mest brukte SoMe-plattformen i Norge er Snapchat. Den daglige bruken av Snapchat har en stabil økning, og kanalen brukes ikke lenger bare for kommunikasjon. Det er nå mulig å lage seg en bedriftsprofil, hvor innleggene ikke lenger forsvinner etter 24 timer, men blir liggende som en feed – på samme måte som Facebook og Instagram.

 Dette tar oss til den tredje største kanalen i Norge – Instagram. Denne plattformen brukes mindre enn både Facebook og Snapchat, men brukerne bruker til gjengjeld lengre tid inne på kanalen. Så mye som 70 prosent av brukerne benytter appen til å finne inspirasjon. I tillegg har Instagram en rekke funksjoner som gjør det enkelt for bedrifter å interagere med kundene sine, slik som for eksempel meningsmålinger og spørsmål i story. Dette bidrar igjen til å booste bedriftens innlegg.

 Den siste kanalen som trekkes frem i forbindelse med markedsføring, er TikTok. Den er relativt liten, men brukerne bruker til gjengjeld mye mer tid inne i appen, og de gir innholdet sin fulle oppmerksomhet. Samtidig er brukerne mer engasjerte på TikTok enn noen annen plattform. Dette er en kanal som spesielt treffer de yngre målgruppene. TikTok har i tillegg algoritmer som sørger for å booste gode innlegg, noe som betyr at man ikke er like avhengig av å ha mange følgere for å nå ut til et stort publikum. TikTok er altså en gullgruve for organisk SoMe.

Interessante funn om SoMe som markedsføringskanal

  • 33 prosent av brukerne på SoMe har handlet via minst én av kanalene.
  • 43 prosent bruker mer tid på SoMe etter korona – spesielt for å finne inspirasjon til nye produkter og merkevarer.
  • 55 prosent av brukerne bruker SoMe til å finne nye merkevarer.
  • Når bedrifter bruker SoMe for markedsføring, bidrar dette til å bygge tillit. Dette er en viktig faktor i å forutse kundenes kjøpsadferd – eller såkalt kjøpsintensjon.
  • 68 prosent bruker SoMe til å samhandle og bli kjent med merkevarer og bedrifter.
  • 78 prosent er villige til å kjøpe mer fra bedrifter de har hatt en positiv opplevelse med på SoMe.

Konkrete tips

  • Bruk riktige søkeord i de ulike kanalene, og legg til stedposisjon i innleggene.
  • Vær aktiv og til stede der målgruppen din befinner seg.
  • Tenk på bedriftens feed som et digitalt visittkort, og som en forlengelse av spisestedet.
  • Det er bedre å fokusere på én eller to kanaler, fremfor å gjøre det halvveis på mange!
  • Det trenger ikke ta lang tid å produsere og planlegge innlegg – det viktigste er å ha kontinuitet.
  • Man kan ikke anta at brukerne på én kanal også er på de andre kanalene, så man bør derfor ha informative innlegg på alle kanalene – men det er viktig å tilpasse innholdet til den spesifikke kanalen.
  • Ikke del de samme innleggene på tvers av kanalene. Det er imidlertid helt i orden å presentere det samme innholdet, bare på litt ulike måter!
  • Optimalt sett bør man publisere mellom 3 og 5 innlegg i uka. Det trenger imidlertid ikke være spesifikt produsert innhold, men kan også være delinger av andres innhold og lignende.
  • Bruk hashtags flittig!

Meld deg på kurs!

Ønsker du eller din bedrift å lære mer om hvordan man kan bruke sosiale medier til markedsføring? Les mer om SoMe-kurset og meld deg på på kitakademiet.no!

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE