Fra traust til trendy: Alkoholfri-favoritten Munkholm feirer 30 nå i juni

+
I rekordåret 2019 ble det solgt 10,6 millioner liter alkoholfritt øl i Norge, og vi drikker nå faktisk mer alkoholfritt enn sterkøl over 4,7 prosent.

– Det var sett på som noe bare gravide og sjåfører drakk, men i dag nytes Munkholm av alle som liker øl. Norges mestselgende alkoholfrie ølmerke feier 30 år nå i juni.

I 1992 hadde alkoholfritt øl rykte på seg å være et kjedelig alternativ til «skikkelig» øl som man drakk kun når det var nødvendig å unngå alkohol. I dag er det et trendy valg som stadig flere tar stadig oftere.

– Det har vært 30 intense år med kamp mot fordommer, voldsom forbedring av produksjonsteknologi og hardkjør for å oppnå «kred». I dag kan vi feire en suksess uten sidestykke, sier Sigrid Strætkvern, som er ølekspert og har tittelen stemningsskaper hos Ringnes.

Fra beskjeden start til voldsom vekst

Bryggeri-Norges aller første alkoholfrie øl het Zero, som ble brygget av mange ulike bryggerier på oppdrag fra Bryggeriforeningen. Ringnes sitt første egne alkoholfrie øl het ALF, men det var Munkholm som skulle bli ølet som revolusjonerte kategorien.

Da Munkholm ble lansert i 1992 var markedet mildt sagt lunkent, og øl uten alkohol utgjorde en svært liten del av det totale ølsalget. Men gjengen bak hadde stor tro på Munkholm fra dag én.

Sosial aksept

Etter bare fem år var Munkholm Norges mestselgende alkoholfrie øl, og har siden ledet utviklingen som har gjort «det ufrivillige valget» til en knusende suksess. I dag er rundt 6 prosent av alt øl som selges i Norge alkoholfritt, og Ringnes sikter stadig høyere.

En nyere undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov viser at 7 av 10 mener det er sosialt akseptabelt å bestille alkoholfritt øl på bar, og av 18–29-åringer har 2 av 3 blitt mer bevisst sitt eget alkoholinntak i løpet av de to siste årene.

Tre suksessfaktorer

I tillegg til mer fokus på helse, mener Sigrid Strætkvern at Munkolms suksess bygger på tre hovedfaktorer. For det første er det brygget som vanlig øl, og har derfor riktig smak, aroma, farge og skum. For det andre har ølet hele veien fått enda bedre smak og stadig flere varianter, godt hjulpet av avansert bryggeteknologi.

– Og til sist har alt dette ført til at flere og flere velger alkoholfritt øl fordi det er godt, sunt og dessuten et skikkelig godt drikkealternativ til god mat, sier Strætkvern.

Ga gass med ny promillegrense og munker

Et stortingsvedtak i 2001 ble også svært viktig for Munkholm. Promillegrensen ble satt ned fra 0,5 til 0,2. Lenge hadde lettøl – opptil 2,7 prosent – solgt veldig bra. Men nå kunne du ikke lenger ta deg et par lettøl og så kjøre bil.

Ringnes så nå at alkoholfritt var alternativet som virkelig kunne vokse. De satset tungt på reklamekampanjer ut over 2000-tallet. På øya Munkholmen utenfor Trondheim ble godt øl brygget av munker frem til 1800-tallet. Dette ble brukt til å lage en populær serie TV-reklamer med munker på Munkholmen viste hvordan Munkholm ble brygget som ekte øl, med gode kunnskaper og tradisjon i bunnen. Det skulle bli starten på den varige holdningsendringen man nå ser resultatet av i salgstallene.

Bedre og bedre smak

– Samtidig jobbet vi med stadig å forbedre byggeprosessen. Ølet fikk mindre vørterpreg og renere ølsmak, forteller Tore Hage, utviklingssjef og mikrobiolog i Ringnes. Han har vært med på Munkholm-eventyret fra dag én.

I 2004 kom de første sesongvariantene av Munkholm – først Sommerøl og så Juleøl. To år etter kom 78 °N, Asia, Cuba og Hveteøl. Innen 2016 var Classic, Fatøl og Bayer på plass, og i dag har disse fått følge av Fruktig IPA og Radler-variantene Sitron pluss Bringebær & Sitron.

I 2018, da Munkholm fikk sitt nåværende design, hadde kategorien vokst med 20 prosent på fem år. I rekordåret 2019 ble det solgt 10,6 millioner liter alkoholfritt øl i Norge, og vi drikker nå faktisk mer alkoholfritt enn sterkøl over 4,7 prosent.

ANNONSE