Aass Bryggeri – øl skapt på tradisjon og innovasjon

– Som Norges eldste eksisterende bryggeri har vi fått høre at vi er «trauste», men at vi likevel har klart å følge med i utviklingen. Det vi har med oss fra Aass’ lange tradisjon, er kvalitet, sier Sølvi Anita Eide, markedssjef hos Aass Bryggeri i Drammen.

Dette bryggeriet har brygget øl siden 1834, og har merkevarene Aass, Lundetangen og Bryggerhuset. 185 år senere er det femte generasjon som drifter Aass, og bryggeriet er fortsatt hundre prosent norskeid. Det gjør bryggeriet unikt i dagens marked.

«Traust» betyr for øvrig pålitelig, stø og solid, og det er jo gode egenskaper å kombinere med innovasjon og produktutvikling. I dag har Aass et bredt sortiment som rommer de fleste varianter av øl, både med og uten alkohol.

I forkant

– Det er avgjørende å tilpasse seg ulike målgrupper og deres preferanser. Trendene endrer seg raskere enn de gjorde før, og man er nødt til å holde seg oppdatert og være på offensiven for å være relevant i markedet. Vi var først ute blant de store bryggeriene med ulike ale-varianter for eksempel, forteller Eide.

– Mange har blitt mer helsebevisste, og vår lite-variant, en glutenfri Vienna Lager med 30 prosent færre kalorier og 70 prosent færre karbohydrater, er et svar på denne trenden.
Lite-ølet er i vekst, og er tilgjengelig også på tapp.

I pilotbryggeriet Bryggerhuset blir det eksperimentert med nye råvarer, smaker, teknikker og øltyper. Hit kan også serveringssteder komme for å brygge sitt eget signaturøl.

En helt fersk nyhet i Aass-sortimentet har fått navnet Pinta. Dette er en frisk og lett lager-variant som er brygget med 30 prosent mais i meksikansk stil.

Lyst og lett øl

Etter en periode med IPA-dominans, er det igjen lyst og lett øl som er etterspurt, pilsen inkludert, sier Anders Lien, som er ølkokk hos Aass.

– Også mikrobryggeriene, som har gått foran i IPA-revolusjonen, har begynt å brygge lysere typer, forteller Lien.

Mikrobryggeriene har for øvrig vekket en interesse for øl hos mange.

– Ikke minst har det skjedd en enorm utvikling når det gjelder øl til mat. Tidligere var øl noe man kun drakk til spekemat, nå har det kommet rene ølkart og ølanbefalinger til menyen.

Kunnskap selger

Aass tilbyr ølskole med Lien som ølkokk.

– Som kunde av Aass kan man komme på omvisning og smaking, og man kan få opplæring i å bruke øl i og til maten. Jeg hjelper gjerne til med å sette øl til menyen, sier Lien.

– Det er gode grunner for at de ansatte bør ha kunnskap om ølet som er tilgjengelig. Har du ikke kunnskap, selger du ikke. Derfor er det lurt å prioritere opplæring av de ansatte, i tillegg til å ha et godt utvalg. Jeg har erfart at øl-interessen blant de ansatte øker i takt med utvalget.

Fornøyde patrioter

Vi er på besøk hos Brask & Bramm og Z i Drammen, noen få minutters gange fra Aass Bryggeri. Det store restauranthuset, som også huser en nattklubb, fikk nylig Aass tilbake på tappekranene etter åtte år.

Daglig leder Ida Marthine Eker forteller at tilbakemeldingene fra gjestene er utelukkende positive, og at de ansatte også er fornøyde.

– Drammenserne er lokalpatrioter, og har kommentert at det var på tide. Det er for øvrig praktisk å få ølet levert via ASKO.

Aass som hovedleverandør

Det er ikke bare i Drammen at man finner Aass på tappekranene. Flere utesteder og festivaler på Østlandet har Aass som hovedleverandør. Et eksempel er Oslo Street Food, hovedstadens nye, populære mathall.

Aass leverer via ASKO Servering, i tillegg til egne tankbiler. Som kunde kan du få kjøleskap for boks og flasker, og tappeanlegg for fat og tank, inkludert tappekurs. En teknisk avdeling gir serviceoppfølging etter behov for å sikre ølet best mulig kvalitet.

Se hvilke sjekkpunkter teknikeren går igjennom under servicebesøk. 

– Når det gjelder glass og renhold, syndes det litt, sier Trond Jensen, salgssjef uteliv i Aass.

Han legger til at bryggeriet gjerne bidrar som rådgiver når det gjelder glassvask.

– Selv om man ikke har egen glassvasker til øl, er det mange tips man kan følge.

ANNONSE