Fish'n Chips-suksess for Findus

Lenge var fish'n chips noe de fleste nordmenn bare hadde hørt om. En og annen hadde kanskje smakt dette på et englandsbesøk. På 80- og 90-tallet ble det gjort spede forsøk på å introdusere retten i det norske markedet, uten særlig respons. Det tok først av i 2010 da Findus lanserte sitt Fish'n Chips-konsept. Det ble til gjengjeld en stor suksess i det norske serveringsmarkedet.

– Findus har gjennom årene utviklet konseptet slik at man nå finner flere varianter tilpasset de forskjellige segmentene i markedet, forteller Brand Manager Heidi Strandli Loose.

– I dag tilbyr vi Fish’n Chips Gourmetfilet 125 g, Fish’n Chips Gourmetfilet 167 g, Fish’n Chips Roll, og Fish’n Chips Nuggets. Det siste produktet i konseptet ble lansert i februar 2020. Disse er supre til snacking, i Loaded fries eller på barnemenyen, fremhever Strandli Loose.

– Vi anbefaler også våre kunder å prøve Fish’n Chips Nuggets i en spennende kombinasjon med vår nye Grønnsakfries Nordic Style. Dette er en ny grønnsaksblanding som også ble lansert i februar. Denne består av pastinakk, aspargesbønner og gulrot som er tempura-panert. Og selvfølgelig kan man bruke Fish’n Chips-variantene i utallige kombinasjoner med andre produkter.

Et kjempeprodukt

Hva mener så kundene om dette produktet? Hva er deres erfaring med dette konseptet? SMAKmagasinet spurte kjededirektør Bernt Hagen i JaFs-kjeden.

– Dette er et utrolig bra produkt! Vi tok det inn ganske tidlig etter lanseringen, og vi har hatt en eventyrlig vekst i salget. Det er flere forklaringer på dette. For det første smaker det veldig godt, gjenkjøpet er høyt og mange setter pris på at vi har dette fiskealternativet på menyen. Vi merker det spesielt godt på sommeren hvor mange turister ønsker fisk som et måltidsalternativ.

Mange oppfatter det nok også som sunt i forhold til mye annet, mener Hagen.

– For JaFs er dette et viktig produkt, og vi kjører fast kampanje på dette en gang i året. I tillegg kjører vi sidekampanjer på Fish'n Chips fra Findus hele sommeren. Resultatene av dette er vi meget godt fornøyd med, understreker Hagen.

Les også: Burgerkjeden JaFs jubilierer  – tar en stadig større jafs av markedet

Miljømerket

– Vi er opptatt av å bruke bærekraftige råvarer for å sikre at vi kan spise fisk og skalldyr også i fremtiden. Derfor bruker vi såkalt MSC (Marine Stewardship Council)-sertifisert fisk i produksjonen, forteller Loose.

– Det betyr at fisken kommer fra bærekraftige bestander som er ansvarlig forvaltet, at fiskens livsmiljø respekteres og bevares, og at fremtiden for mennesker som er avhengig av fiske som sitt levebrød, beskyttes. Ved å sette MSC-sertifisert fisk på menyen, vet du at fisken kommer fra bærekraftige bestander som er ansvarlig forvaltet. Findus har jobbet for å sikre bærekraftig fiskebestander i mer enn 20 år, og i Norge var Findus en av de første til å lansere MSC-merket fisk.

Ertestuing og maltedrikk

Den tradisjonelle måten å tilberede Fish’n Chips på, er med ertestuing, malteddik, pommes frites og en tartarsaus ved siden av.

I fastfood-versjon serveres den som regel i «avispapir» med pommes frites og en mild, fin remulade.

– Fish'n chips-produktene våre er enkle å tilberede. Du klarer å lage et velsmakende resultat på minimum av tid. Det er nok også forklaringen på at dette er produkter som har slått an i mange ulike nisjer i serveringsnæringen. Bærekraftige og MSC-sertifiserte produkter gir mange muligheter til å lage egne varianter. Gode tilbakemeldinger fra sluttbruker gjør det også interessant – og lønnsomt – å gi Fish'n Chips en plass på menyen, sier Heidi Strandli Loose.

ANNONSE