Mye nytt og spennende fra Vestfold Fugl!

– Vi har brukt tiden godt under pandemien – selv om vi ikke hadde muligheten til å besøke kundene som før. Da måtte vi isteden jobbe med produktutvikling, og vårt team med dyktige kokker og produktutviklere har de siste to årene utviklet masse spennende både i form av nye produkter, oppskrifter og inspirasjonsstoff, forteller Christine Sund, direktør Storhusholdning og Industri i Vestfold Fugl.

– Vårt mål er å inspirere til å sette sunn, bærekraftig kylling på menyen. Kylling er en allsidig råvare som gir utrolig mange muligheter i tillegg til å være et klimasmart valg – noe som stadig flere er opptatt av. Og sist, men ikke minst, kylling er en prisgunstig proteinkilde med et fantastisk potensial, understreker Christine.

Økende forbruk og gode menyløsninger

– Forbruket av kylling har hatt en betydelig økning gjennom flere år. Det er flere årsaker til den gode forbruksveksten. Ikke bare er dette klimasmarte og prisgunstige produkter. Et større utvalg av bearbeidede og spiseklare produkter gjør også sitt til at kylling blir stadig mer interessant for serveringsbransjen.
– Med det store utvalget vi tilbyr, er det mulig å «skreddersy» menyløsninger til ulike typer serveringssteder, sier kokk og nasjonal kjedesalgssjef for storhusholdning i Vestfold Fugl, Robert K. Skaugen.
– Vi har også jobbet mye med å utvikle emballasjeløsninger som gjør det praktisk og tidsbesparende å benytte produktene våre. Mange av våre spiseklare produkter kommer i praktiske Gastronormformer
som kan settes rett inn i en kjøledisk eller en salatbar, forteller Robert.
– Vi har et topp moderne produksjonsanlegg som er BRC sertifisert. Det sikrer maksimal mattrygghet og saftige og smakfulle produkter. I 2017 bygget vi om fabrikken i Vestfold for å kunne tilby spiseklare og stekte produkter av premium kvalitet. Når du velger disse produktene, får du en jevn og høy kvalitet som er lik fra gang til gang.

Spiseklart og praktisk

– Ett av produktene som nettopp er lansert, er Kyllingsteak med urter og hvitløk, forteller Christine.
– Dette er en variant av Flammegrillet Steak som vi lanserte i 2020. Dette er en saftig lårfilet uten skinn og bein som er blitt utrolig populær og er tatt inn på mange menyer. Det smaker meget godt og er svært enkelt å tilberede. Produktet er spiseklart og trenger derfor ingen behandling, men en rask oppvarming gjør at smakene kommer ekstra godt frem.
– Skal man lage et slikt produkt fra bunnen av, er det svært tidkrevende. Det kan også være utfordrende å få det saftig. Den helt spesielle teknologien som er i ovnen ved fabrikkanlegget vårt, sikrer deg den samme, gode og saftige smaken fra gang til gang. Det gir trygghet for at gjestene får en fin opplevelse når man velger dette menyalternativet, fremhever Robert.
– For øvrig ser vi jo at de spiseklare produktene har den største prosentvise veksten. Noe av forklaringen på det er at det er viktig å spare tid på et kjøkken. Det er ikke spesielt lønnsomt å bruke tid på filetering og utbeining. Tiden man sparer på å bruke bearbeidede produkter kan brukes til andre presserende oppgaver på kjøkkenet.
– Vi ser også at mangelen på faglærte kokker øker behovet for bearbeidede produkter av høy kvalitet, tillegger Christine.
– En undersøkelse fra NHO Reiseliv viser at pandemien har forsterket dette problemet ytterligere. Mange med kjøkkenfaglig bakgrunn ble permittert og har søkt seg over i andre bransjer. Resultatet er at nær 7 av 10 reiselivsbedrifter mangler ansatte. Det øker behovet for høyt bearbeidede produkter av god kvalitet. Denne utfordringen ønsker vi å hjelpe bransjen med i form av å tilby flere kvalitetsprodukter som er raske og enkle å servere, samtidig tilbyr våre dyktige kokker menyoptimalisering og rådgivning ute på brukersted.

Crispy – også uten frityr

– Du må smake på noen varianter av Fried Chicken, sier Robert og serverer raskt noen fat med ulike retter.
– En av grunnene til at amerikanerne ligger på verdenstoppen i konsum av kylling, er nok at fried chicken i ulike varianter er utrolig populært i USA. Vi ser nå en økende etterspørsel etter slike produkter i det norske markedet, og tilbyr tre spennende varianter man kan gjøre mye ut av; Crispy Burger, Crispy Sticks og Crispy Bites forteller Christine.
– Disse passer godt sammen med våre bestselgere nuggets og crispy wings.
– En viktig detalj med disse produktene er at de er forfritert, noe som gjør at du også kan tilby dette selv om du ikke har frityr. Bruk gjerne frityr om du har det, men produktene kan utmerket godt også tilberedes i ovn eller i en Airfryer, tillegger Robert.

– Ved siden av mange spennende nyheter, byr vi også på mange gode tips til hvordan du kan bruke produktene våre. En og samme råvare kan være utgangspunkt for en rekke ulike retter. Det gir kreative muligheter, et godt grunnlag for en god kjøkkenprosent og bidrar til å redusere svinnet. Klikk deg inn på vestfoldfugl.no og la deg inspirere, oppfordrer Christine Sund og Robert K. Skaugen.

ANNONSE