Hvordan påvirker bakgrunnsmusikk restaurantopplevelsen?

En retro mikrofon står i en restaurant.
+
Forskning viser at bakgrunnsmusikk påvirker restaurantopplevelsen.

Dersom Hard Rock Café spiller operamusikk, vil det nok skurre for mange. Å gå på restaurant er tross alt et helhetsinntrykk – det handler ikke bare om maten. Musikk er derfor en viktig del av opplevelsen, og forskning viser at musikk har større påvirkning enn man tidligere trodde.

Det er mange faktorer som påvirker hvilken restaurant vi velger. Meny, prisklasse, beliggenhet, lokale, omdømme – man vektlegger ulike ting. Men visste du at musikken som spilles i lokalet kan påvirke matvalget ditt, pengebruken din og hvordan maten smaker?

Musikk påvirker smaksopplevelsen

Du har kanskje irritert deg over høy bakgrunnsmusikk som gjør det vanskelig å føre en samtale uten å måtte rope. For mange vil dette kunne være nok til at de velger en annen restaurant neste gang de skal spise ute. Men musikk kan påvirke restaurantopplevelsen mer enn som så – forskning viser at musikk kan påvirke hvordan maten smaker.

Crossmodal Laboratory ved Oxford University, med professor Charles Spence som hovedforsker, har gjort en undersøkelse om hvordan lyd påvirker smaksopplevelser. Mens lavfrekvente lyder (f.eks. bassaksofon) kan få mat til å smake bittert, kan høyfrekvente lyder (f.eks. fløyte) gjøre at maten virker søtere, skriver forskning.no. I undersøkelsen fikk to grupper servert den samme typen karamell: Gruppen som hørte på lavfrekvent («bitter») musikk, syntes karamellen smakte bittert, mens gruppen som hørte på høyfrekvent («søt») musikk, syntes karamellen smakte søtt.

Forsøkene til Charles Spence viste at det for eksempel er vanlig å forbinde sitrusfrukter med lyse toner, og kaffe og mørk sjokolade med dype toner. Dersom du spiser mørk sjokolade til fløytemusikk, vil sjokoladen altså fremstå som søtere. 

Hvordan kan lyd påvirke smak?

Det er likevel ikke slik at lyd kan endre smaken på maten – det er ikke smaken i seg selv som endrer seg, men snarere hvordan vi oppfatter smaken. Dette avhenger av hvilke assosiasjoner vi har til musikken vi hører.

Selv om det finnes en del mønstre som gjelder for alle, finnes det også individuelle forskjeller. Dette er grunnen til at den samme musikken kan påvirke to personer helt ulikt, avhengig av hvilke assosiasjoner de har til musikken. I tillegg oppfatter alle mennesker smak ulikt, blant annet på grunn av genetikk.

  • Les også: Er du kresen, eller kan du skylde på genetikken din?

Riktig musikk øker salget

The Universities of Leicester and Surrey har undersøkt om musikksjangeren som spilles i en restaurant kan påvirke hvor mye penger gjestene bruker. Undersøkelsen viste at da restauranten spilte klassisk musikk, brukte gjestene mer penger enn de gjorde da det ble spilt popmusikk eller da det ikke var noen bakgrunnsmusikk i lokalet. 

Det er utført en lignende undersøkelse i Sverige, hvor de også fant ut at riktig musikk øker salget. I følge studien er den beste typen musikk den som er tilpasset varemerket til restauranten, i en kombinasjon av kjent og ukjent musikk. Undersøkelsen viste at det ble dårligst salg da det kun ble spilt topplistemusikk – faktisk var salget høyere da det ikke var noen bakgrunnsmusikk.

Volumet er viktig

En studie fra 2016 ble gjennomført for å undersøke i hvor stor grad volumet til bakgrunnsmusikken kan påvirke matvalget. I studien varierte de lydnivået fra 55 dB og 70 dB på en restaurant. Resultatet viste at 20 % flere kunder kjøpte usunn mat da volumet var høyt sammenlignet med det lavere volumet. Dette henger sammen med at lav musikk er mer avslappende, mens høy musikk gjør deg mer oppspilt, spesielt hvis musikken også har litt raskt tempo. Dette påvirker hjerterytmen, som igjen påvirker hva du ønsker å spise. Musikkens tempo påvirker også hvor fort vi spiser maten vår.

En undersøkelse utført av TONO viser at 75 % av nordmenn synes bakgrunnsmusikk bidrar positivt til restaurantopplevelsen. Riktig bruk av bakgrunnsmusikk gjør også at kundene oppholder seg i restauranten lenger, og dermed også kjøper mer mat og drikke. 70 % foretrekker musikk de har hørt før, men det viktigste er likevel å velge musikk som passer inn på restauranten. 

Når gjester klager på musikken på en restaurant, er dette som oftest på grunn av høyt volum.

Nyttig å vite

  • Høy musikk gjør at folk spiser fortere, og gjerne velger usunne matretter. Dersom restauranten din har få sitteplasser, kan dette være et triks for at hver gjest ikke blir værende i timevis. Men husk at altfor høy musikk også kan gjøre at gjester ikke kommer tilbake til restauranten, så her gjelder det å finne en balansegang
  • Lav, rolig musikk gjør at gjestene føler seg mer avslappet, og de tilbringer gjerne mer tid på restauranten. Dette gjør at de gjerne også kjøper mer å spise og drikke
  • Dersom du ønsker at maten skal fremstå søtere, kan du velge høyfrekvent musikk, slik som fløytespill. Vil du at maten skal fremstå som noe mer bitter, kan du velge mer lavfrekvent musikk, for eksempel bassaksofon
  • De fleste nordmenn foretrekker at det er bakgrunnsmusikk, enten de har hørt musikken før eller ikke – kun 16 % foretrekker at det ikke er noen bakgrunnsmusikk i det hele tatt
  • Velg gjerne musikk som mange har hørt før, uten å spille topplisten på radio – hva med for eksempel litt eldre slagere, eller en kombinasjon av kjente og ukjente låter? I følge enkelte studier er dette med på å øke salget
  • Det er viktig å velge musikk som står i stil med restaurantens profil. Det fungerer dårlig å spille spansk musikk på en italiensk restaurant!

Kilder: forskning.no, NRK.no, acrwebsite.org, tono.no, blaaresept.no, snl.no, journals.sagepub.com, foodnet.se

ANNONSE