Tydelig trend: Sterk økning i salget av alkoholfritt øl

Stadig flere av oss får øynene opp for alkoholfritt øl som et smakfullt drikkealternativ – både som følge til mat og som nytelsesmiddel. Årsakene til det er mange, og av den grunn er det både lønnsomt og kundevennlig å gi større plass til de alkoholfrie variantene på menyen.

Trendforskerne har sett det lenge. Nærmere bestemt fra begynnelsen av 2000-tallet. Alkoholfritt har fått økt popularitet. Enkelt sagt har alkoholfritt gått fra å være noe du drakk fordi du av ulike årsaker ikke kunne drikke alkohol, til noe du aktivt velger. Det kan være fordi man fokuserer på helse, ikke ønsker å innta et rusmiddel eller rett og slett fordi kvaliteten og smaken på alkoholfritt øl er svært god.

Bedre tilgjengelighet

- Ved siden av at kvaliteten på alkoholfrie produkter har hatt et stort løft de siste årene, er nok også et bredere utvalg og en bedre tilgjengelighet noe som har bidratt til det økende salget, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.
- Vi ser også klart at en økende oppmerksomhet rundt kropp og helse har gjort flere mer bevisste på alkoholinntaket. Dette er tydelig ikke minst blant yngre forbrukere, og det vi kan kalle en «edrutrend» har ført til at alkoholbruket blant unge har vært nedadgående de siste årene. Men godt øl – uten alkohol – er noe som foretrekkes av stadig flere i alle aldersgrupper.

Flere alternativer øker lønnsomheten

Ønsker du å øke omsetningen av alkoholfritt øl på ditt serveringssted, er det viktig å være oppmerksom på at det finnes stadig flere varianter å velge mellom innenfor dette segmentet. Det er lønnsomhet i et bredt utvalg av alkoholfrie øl som dekker både mainstream, premium og super premium. Med ulike priskategorier kan du få tradet opp og spesielt blant de yngre er det stor interesse for spesialølene som er litt dyrere.
Derfor blir det også mer og mer vanlig at gjestene spør om hvilke alkoholfrie alternativer som finnes. Jo mer du kan by på, jo større er sjansene for mersalg. Det er også lettere å selge inn påfyll av alkoholfritt øl og lettøl til spisegjester enn brus eller vann. Det er derfor god økonomi i å satse på disse produktene. La derfor de alkoholfrie produktene få en fortjent plass i menyen, løft frem bestelgerne og sats på god bredde i utvalget. Det gir fornøyde gjester og økt salg!

ANNONSE