1664 Blanc – et lett og friskt spesialøl med fantastisk vekst

+
For å gi Kronenbourg 1664 Blanc den ekstra fruktige og gode smaken er ølet aromatisert med tropiske frukter.

Norske forbrukere bruker mer og mer penger på spesialøl. Kronenbourg 1664 Blanc har de siste årene opplevd en utrolig salgsutvikling og har siden 2016 vært Carlsberg sitt sterkest voksende produkt globalt, med en global vekst på hele 30 % i 2019. Den årlige veksten i Norge i samme tidsrom lå på over 60 prosent, forteller Andreas Holter-Schmoecker i Ringnes.

1664 Blanc er svært lettdrikkelig, godt likt av både kvinner og menn. Den unike, fruktige smaken gjør at Blanc rekrutterer nye inn nye brukere til øl-kategorien, spesielt de som ikke liker bitterheten fra «vanlig» øl.

Et lett, friskt og smakfullt menyalternativ

Du har sikkert sett den, den blå, karakteristiske ølflasken med en form inspirert av Eiffeltårnet. Den skiller seg markant ut i kjøleskapet og på bordet, og innbyr til en fin smaksopplevelse litt utenom det vanlige. Kronenbourg 1664 Blanc er en belgisk wit, eller sagt på en litt annen måte; et hveteøl med belgisk opprinnelse og som i Frankrike har fått benevnelsen Blanc.

Lettdrikkelig

Hveteøl er generelt kjent for å ha lite bitterhet og god fruktighet. Typeriktig belgisk og fransk hveteøl (wit/blanc) kjennetegnes spesielt ved en lett krydret og tropisk aroma, siden de brygges med appelsinskall og koriander. I Frankrike er det vanlig også å aromatisere øl, og for å gi Kronenbourg 1664 Blanc den ekstra fruktige og gode smaken er ølet aromatisert med tropiske frukter. Det gir ølet en tydelig tropisk aroma, og gjør det forfriskende og lettdrikkelig. Den friske smaken og en nedtonet bitterhet appellerer til mange – både unge og gamle, kvinner og menn. Ølet passer også utmerket til mange retter på sommermenyen, som for eksempel salater, skalldyr og hvit fisk. Det er også et godt følge til mange desserter, så vel frukt som sjokolade.

Anvendelig

Det er nok mange grunner til at Kronenbourg 1664 Blanc er blitt et stadig mer etterspurt merke. Vi har i tidligere utgaver av SMAKmagasinet skrevet både om kvinners ølpreferanser og den økende interessen for fruktøl. Det er ingen tvil om at de friske, lette og fruktige ølvariantene etterspørres av stadig flere.

- At mange av disse også passer utmerket til mat, er et sterkt argument for å gi Kronenbourg 1664 Blanc en fremtredende plass i ølmenyen. Det samme gjelder selvfølgelig også for den alkoholfrie varianten av Kronenbourg 1664 Blanc.

En variert og godt sammensatt øl- og drikkemeny er for øvrig et effektivt virkemiddel for å øke totalomsetningen på et serveringssted, fremhever Holter-Schmoecker.

 

Carlsberg, Ringnes og Kronenbourg

Carlsberg har en helt spesiell plass i den skandinaviske bryggerihistorien. Dette verdenskjente bryggeriet ble etablert i 1847 av københavneren J.C. Jacobsen. Carlsberg pils som vi kjenner den i dag, ble lansert i 1904, og regnes av mange som selve opphavet til den skandinaviske pilsen.

Øl fra Carlsberg selges i mer enn 140 land, og pils fra Carlsberg er et premiumprodukt som folk verden over har høy betalingsvillighet for.

Allerede i 1868 ble det gode ølet fra Carlsberg eksportert til utenlandske markeder, og det ga grunnlaget for en eventyrlig utvikling. Selskapet har også hatt en betydelig vekst gjennom fusjoner og oppkjøp. Ringnes bryggerier er i dag heleid av Carlsberg Group på samme måte som Kronenbourg og andre bryggerier er det. Dette har gitt et rikt mangfold av produkter og en unik kompetanse på bryggerisiden. Det har igjen ført til lanseringen av både spesialøl og flere alkoholfrie alternativer.

Carlsberg Alkoholfri er et viktig merke innenfor den sistnevnte kategorien. Veksten har vært betydelig de siste årene, og i 2019 var volumveksten over 20 prosent for dette produktet i det norske markedet. Dette ølet er brygget som pils, og alkoholen fjernes etter bryggingen. Det gir et lettdrikkelig øl med lite restsødme.