Flere norskproduserte nonfood-alternativer

+
Markedssjef Ruth Nilsen og emballasjekonsulent Eric Müller i Glomma Papp.

De siste par årene har det blitt en sterkt økende interesse for å vite mer om nonfood-produktenes CO2-avtrykk, og ikke minst om miljøvennlige alternativer innenfor denne kategorien. Her finner du en kort presentasjon av de ulike bedriftene som produserer denne typen produkter her i landet.

Stadig flere serveringsvirksomheter tar aktive valg som favoriserer de løsninger og produkter som belaster miljøet i minst mulig grad. I den sammenheng har kortreiste produkter flere fordeler, og det er faktisk mulig å velge forskjellige typer nonfood produsert i Norge. 

Lilleborg

– Vi kan feire 185-årsjubileum i år. Vi er stolte av våre tradisjoner som produsent i det norske markedet, og av å være en innovativ virksomhet som legger vekt på bærekraftige løsninger, sier salgssjef for Storkunder, Mona Westrum.

Kjemi, verktøy og maskiner

– Virksomheten er delt inn i 3 hovedområder; kjemi, verktøy og maskiner. Det er innenfor kjemidelen vi produserer produkter i Norge. Det gjør vi på vår fabrikk på Ski utenfor Oslo som leverer rundt 30 000 tonn flytende rengjøringsmidler i året. Dette er en av Europas mest avanserte fabrikker for denne type produkter, forteller Westrum.

Den største porteføljen av miljømerkede produkter

– Vi har også en egen utviklingsavdeling i Norge som har ansvar for å finne frem til nye resepter i forhold til bærekraft og miljø. Lilleborg har da også den største porteføljen av miljømerkede produkter i Norge innenfor profesjonell rengjøring.

– Hva betyr dette rent markedsmessig?

– Vi ser klart at miljøbevisstheten blant kunder flest er sterkere enn før. I offentlige anbud er dette godt innarbeidet, men det er tydelig at de fleste serveringsbedrifter ønsker seg verktøy og produkter som bidrar til sterkere fokus på trygg mat. Smilefjesordningen har definitivt bidratt til dette, mener Westrum.

– For øvrig er vi opptatt av å være en samarbeidspartner som leverer kompetanse til våre kunder! Vi hjelper gjerne til med å finne de renholdsløsningene som er de beste for din bedrift. Bare ta kontakt, oppfordrer Mona Westrum.

Lilleborg.no

Les også: Bærekraft og digitalisering leder an i Lilleborg

Norwegian Paper

– Selskapet ble etablert i 1990, og har 5 produksjonsenheter i Norge, England og Tsjekkia, forteller daglig leder Tom Egil Seljås.

Bakepapir, wrapspapir, pølselommer og -papir

– I Norge har vi fabrikk på Geithus som produserer bl.a. bakepapir, ulike typer wrapspapir, pølselommer og pølsepapir, og vi har også produksjonsenheter i Grimstad. Med produktene fra de øvrige produksjonsstedene, leverer vi rundt 135 varenummer for industri, butikk, storhusholdning og fastfood-segmentet.

Norske eiere gir fleksibilitet

– Selskapet har norske eiere, noe som gir korte beslutningslinjer, sier salgssjef Morten Aarnes-Jensen.

– Det gir oss en fleksibilitet som jeg mener er positivt for kundene våre. Vi har mye kompetanse innenfor de produktområdene vil produserer, og det gjør oss godt i stand til å møte de behov kundene våre har.

– God kompetanse innenfor våre produktområder er en forutsetning for å levere gode produkter som er tilpasset kundenes økende behov for miljøvennlige alternativer, fremhever Tom Egil Seljås.

Kortreiste produkter

– For stadig flere kunder er det viktig å få tilgang til kortreiste produkter. Mange jobber aktivt med å skape en miljøvennlig profil, og det påvirker igjen valget av produkter. Da betyr det mye at kortreiste produkter er tilgjengelige.

Norwegianpaper.com

Linella

Linella er den eneste norske serviettprodusenten i markedet. Linella i Tyridalen – tidligere Skjærdalens Brug på Tyristrand – har lange tradisjoner for denne produksjonen. Bedriften representerer på en og samme tid både industrihistorie og fremtidsrettet nisjeproduksjon av et viktig produkt for enhver serveringsbedrift.

Servietter uten trehogst

– Vi produserer serviettene våre i bygningene som huset virksomheten til Skjærdalens Brug, og vi bruker mye av den samme maskinparken, forteller Glen Kristiansen i Linella AS.

– Samtidig har vi en miljøvennlig produksjon. I vårt produktspekter finner du nå miljøvennlige servietter som er kortreiste, resirkulerte – og som er produsert uten at det er hugget et eneste tre. Energien som brukes til dette, produseres på egne turbiner i fabrikkens kjeller. Det gir oss en god miljøprofil, fremhever Kristiansen.

Logotrykk og andre spesialprodukter

– Vi representerer kortreiste produkter for det norske markedet, noe som gir store miljømessige fordeler.

– Vi kan også tilby spesialprodukter som logotrykk for kunder som ønsker det, sier Glen Kristiansen.

Linella.no

Glomma Papp

Glomma Papp er en tradisjonsrik norsk industribedrift med en historie som går tilbake til 1931. Selskapet er en konkurransedyktig emballasjeprodusent som har fått flere priser for sine innovasjoner. Mange serveringsbedrifter benytter selskapets produkter. Glomma Papp er bl.a. Nordens største produsenter av pizzaesker.

Maskiner og utstyr for fremtiden

– Våre eiere har satset mye på at Glomma Papp skal være en viktig emballasjeprodusent også i årene som kommer, sier markedssjef Ruth Nilsen.

– Derfor er det bl.a. investert betydelige summer i maskiner og utstyr som både sikrer en miljøvennlig produksjon og ikke minst muligheten for kreative og fremtidsrettede emballasjeløsninger.

– Gode emballasjeløsning er positivt for miljøet, letter transport og logistikk og kan bidra til å øke salget, sier emballasjekonsulent Eric Müller.

Kreative emballasjeløsninger

- For mange kunder er emballasjen også noe som er viktig i markedsføringen av produkter. Kreative emballasjeløsninger kan bidra til at man skiller seg ut på en positiv måte, noe som selvfølgelig kan gi konkurransefordeler.

– Hvordan går jeg frem om jeg ønsker en spesialtilpasset emballasjeløsning for min virksomhet?

– Vi utvikler gjerne nye og spennende løsninger i samarbeid med kunde og grossist. Ta kontakt med oss eller din ASKO-konsulent, så ser vi i fellesskap på hva vi kan få til, sier Müller.

– Kort avstand mellom marked og produsent sikrer både en tett og god dialog, og har også klare miljømessige fordeler, tillegger Nilsen.

Glommapapp.no

Stenqvist

– Vi er en del av en av Europas største emballasjeprodusenter, og har fabrikk på Aurskog som representerer produksjonen i Norge, forteller Ronny Andersen i Stenqvist.

– Selskapets historie går tilbake til 1894, produksjonen vår omfatter alt fra ekstrudering, laminering, flexo- trykk så vel som dyptrykk og konvertering for å sikre høy kvalitet på våre papir- og plastprodukter.

Optimale løsninger gir miljøgevinst

– Vi har stor kunnskap og kompetanse som gjør det mulig å finne optimale løsninger i forhold til kundenes behov. Bl.a. er vi gode på å finne riktig tykkelse på produktene. Her kan ørsmå justeringer ha stor betydning – bl.a. fordi lavere vekt gir en miljøgevinst. I mange sammenhenger er det viktigste å finne frem til den emballasjeløsningen og den kvaliteten som passer i forhold til det som skal emballeres. På dette området har vi mye kunnskap som vi gjerne deler, sier Ronny Andersen.

Stenqvist.com

Kartonage

– Yngre mennesker er langt mer opptatt av bærekraft og miljøvern enn foreldregenerasjonen, og da betyr det også mer å være en leverandør av kortreiste produkter, sier salgs- og markedssjef Petter Sollie i Kartonage.

Spennende emballasjeløsninger i betong

– Vi er en liten produsent med en lang og stolt historie som satser på spennende emballasjeløsninger i kartong for det norske og skandinaviske markedet. Produkter til bakeribransjen har i mange år vært de viktigste for oss, men de siste årene har vi også fått en rekke nye produkter som er spesielt beregnet til andre næringsmidler, på fastfood og ulike serveringsløsninger.

Dialog som sikrer et godt totalprodukt

– Det skjer hele tiden mye spennende på emballasjesiden, og vi er opptatt av å finne frem til nye og miljøvennlige løsninger som sikrer kundene våre et godt totalprodukt. Sammen med ASKO-konsulentene vil vi gjerne ha en dialog om dette, sier Sollie.

Kartonage.no

ANNONSE