Facebook Pixel analytics tool

Østenfor sol og bortenfor måne: Eventyrlige opplevelser i Hunderfossen familiepark

Det er en grå og kald dag i november når vi passerer Trollskogen på vei til Hunderfossen familiepark. Om det er troll eller elg vi skimter mellom trestammene i den mørke skogen langs veien er sannelig ikke godt å si...

Hunderfossen familiepark er nominert til «Årets kunde 2017».

På parkeringsplassen er det stille, for nå er parken stengt for sesongen, men innenfor portene er det likevel travel aktivitet. Parkens tekniske team er i full gang med å gjøre klart til neste sesong. Allerede 9. februar åpner vinterparken, men mer om det senere!

Ved inngangen til Trollsalen – kåret til en av de beste park-restaurantene i Norge - møtes vi av F & B-manager Thirza Herlaae. Hun geleider oss forbi eventyrtablåene og inn til den hyggelige peisestuen hvor vi tar en prat om parken, spisetilbudet og planene for 2018-sesongen.

Grundig opplæringsprogram

– Det er fantastisk morsomt å jobbe her, og jeg vil påstå at vi har en helt egen atmosfære, sier Thirza med en liten aksent som avslører et nederlandsk opphav.

– Jeg kom opprinnelig til Norge som «skiboms» og kjørte mye i Hafjell og Trysil. Det kombinerte jeg med ulike jobber bl.a. i restaurantbransjen før jeg flyttet til Oslo. Der jobbet jeg 4 år i Olivia-kjeden. For 4 år siden begynte jeg her ved Hunderfossen, og det er fantastisk givende og spennende – både når det gjelder samarbeidet vi har med leverandørene våre for å utvikle mat- og drikketilbudet vårt, og ikke minst jobben med å legge til rette for ungdom som jobber her, fremhever Thirza.

– Vi har rundt 280 000 besøkende i året. Av disse kommer nærmere 80 % innom i juli. Det gjør naturlig nok at vi har et stort behov for deltidsansatte. Midt i sesongen har vi rundt 300 ungdommer som arbeider i butikker og serveringssteder og ved attraksjonene i parken. For mange av dem er jobben hos oss det første møtet de har med arbeidslivet. Det forplikter naturligvis, og vi har et grundig opplæringsprogram som skal bidra til å gjøre våre medarbeidere trygge i jobben sin.

– Min erfaring er at 16–17-åringer er positive og arbeidsvillige, men de trenger klare retningslinjer for hva som skal gjøres og hvordan man skal utføre ulike arbeidsoppgaver. Tar man hensyn til dette – gjennom opplæring og oppfølging – så får man også positive og entusiastiske medarbeidere som er gode ambassadører for arbeidsplassen sin. Jeg synes jo også det er veldig hyggelig at så mange kommer tilbake år etter år – selv etter de er etablert andre steder.

Høyere forventninger

– Mat- og drikketilbudet vår betyr mye for gjestene våre. Riktignok opplever vi en liten forskjell på de gjestene som besøker oss flere ganger i året, og dem som besøker oss i høysesongen. De med sesongkort er kanskje litt mer «forsiktige». Samtidig kan du jo også si at det ligger et potensial i dette. Derfor ser vi nå på hva vi kan gjøre for å øke snittomsetningen hos sesongkort-kundene, forteller Thirza.

– Men en generell observasjon er at kundene våre vil ha et godt utvalg, og de vil ha kvalitet. Jeg tror de fleste ville bli skuffet om de ikke fikk en god matopplevelse når de besøker oss. Maten teller mye for totalopplevelsen du får som gjest. Derfor er det nødvendig at vi evner å fornye oss på dette området, og i den sammenheng trenger vi gode innspill fra leverandørene våre.

– Vi ønsker produkter som reflekterer trendene som er i markedet, og vi ønsker produkter som er enkle å håndtere for våre ansatte. Vi har en god dialog med ASKO på dette, og jeg er veldig fornøyd med vår konsulent Robert Johansson Dahlen som kommer med gode og konstruktive innspill i denne prosessen.

– Omsetningsmessig har vi år for år hatt en fin utvikling for mat og drikke. Målet er selvfølgelig at vi skal fortsette denne veksten, og da må vi også utvikle tilbudet i takt med kundenes krav og forventninger, fremhever Thirza.

Overnattingsopplevelse

– Etter en hyggelig prat og en god kopp kaffe i Trollsalen, rusler vi en tur i parken. Thirza vil vise oss hvor snøhotellet skal ligge.

– Til åpningen av Vinterparken 9. februar bygger vi Hunderfossen Snøhotell – en overnattingsopplevelse helt utenom det vanlige! Snøhotellet ligger midt i Vinterparken med Iskatedralen og Isbaren vegg i vegg. Omgitt av iskunst og stemningsfull belysning, kan du sove godt på varme skinn og i lune soveposer. 

Og frister ikke det, så kan du sjekke inn på Hunderfossen Hotell & Resort som tilbyr alle fasiliteter.

– Tilbudet i Vinterparken er blitt stadig mer populært. Det er vel kanskje ikke noe som bidrar så mye på bunnlinjen, men vi ser dette som en fin markedsføring av Hunderfossen. Det er positivt med aktivitet i parken – også utenom høysesongen. Og så er det veldig stemningsfullt her! Det gir jo bl.a. en fantastisk ramme rundt bryllupene som arrangeres her. Og selvfølgelig er det mange spennende og morsomme vinteraktiviteter du kan oppleve i Vinterparken. Ta deg gjerne en tur og ta familien med, oppfordrer Thirza Herlaae.

ANNONSE