Rekorddeltakelse på ASKO ØST-messen i Oslo
Et rekordstort antall besøkende møtte et rekordstort antall utstillere og fikk masse faglig påfyll på kjøpet. I løpet av fem hektiske timer fikk du presentert spennende produktnyheter, matskatter, oppdatering på drikketrender og en gjennomgang av hva KI kan gjøre for å gjøre kjøkkenhverdagen lettere – for å nevne noe.
ASKO ØST befestet med dette sitt ry som en arrangør av matnyttige, interessante og spennende messer som gir solid utbytte både for besøkende og utstillere. Enten man har sitt daglige virke på et institusjonskjøkken, i en bar, café eller a la carte-restaurant, er det alltid noe å oppdage på disse messene. De er rett og slett et «must» om du ønsker å følge med i det som skjer i serveringsnæringen.
Kaldpresset og godt
Noen av de første vi støter på inne i messehallen er Rebekka Reisvaag og Kari Hektonen fra Freshco Juicer.
– Jeg vil si vi har et enestående produkt, sier Rebekka og ber oss smake på et par av de seks juicevariantene som selskapet tilbyr og som du finner i ASKO-sortimentet. – Det som gjør dette til unike produkter er produksjonsprosessen. Vi er de første i Norge som benytter oss av HPP-teknologi i produksjonen. HPP står for High Pressure Processing, og benyttes ofte som et alternativ til pasteurisering/varmebehandling. Etter at juicen er tappet på flaske, kjøres de inn i en trykktank hvor produktet utsettes for et trykk på opp til 6 000 bar. Trykket forlenger holdbarheten på produktet fra rundt 4-5 dager til rundt 80-100 dager, uten at vitaminer, mineraler eller smak påvirkes.
– Dette er rene, sunne og velsmakende produkter som er produsert i Norge. Lang holdbarhet gjør dette til praktiske og gode produkter for mange ulike typer serveringssteder, sier Kari Hektonen.
Havredrikk i vinden
– Dette er produkter jeg brenner for, sier KAM i Oatly Norge, Morten Nilsen og byr på en smaksprøve. – Havredrikker har blitt utrolig populære de siste årene, og vi har en fin vekst. Det er sikkert mange forklaringer på dette. En årsak er at flere ikke skal ha eller ønsker å bruke kumelk, for eksempel på grunn av laktose-intoleranse. Da er havredrikkene fra Oatly et meget godt alternativ. I tillegg tror jeg også at mange går over til havremelk rett og slett på grunn av smak. Prøv for eksempel vår Barista Edition i kaffen! Kaffe og denne havremelk-varianten er rett og slett en veldig god kombinasjon. Det finnes vel ikke en kaffebar i landet som ikke tilbyr denne varianten, forteller Morten.
Iskrem på geitemelk
En nyhet denne gangen var at ASKO hadde gjort mer ut av sine Matskattleverandører. ASKO Servering har en meget stor bredde av lokalmat i alle mulige varianter, noe som betyr stadig mer for flere kunder når det gjelder å lage spennende og selgende menyer med lokal forankring. Et eget område på messen dedikert noen av lokalmatleverandørene var med på å løfte frem denne spennende delen av sortimentet. En av Matskatt-leverandørene som opplevde stor interesse fra de besøkende, var Storfjord Iskrem med is laget av geitemelk.
– Det er veldig positivt for oss at vi nå er inne i ASKO-sortimentet, sier daglig leder i Storfjord iskrem, Silje Lee Knutsen.
Shaken eller stirred?
I en egen avdeling på messen kunne du få tips og råd om drinker og cocktails, og ikke minst hva som skal til for å lage en optimal smaksopplevelse i glasset. Her hadde bl.a. president i Norsk Bartenderforening, Steinar Jensen, en engasjerende maserclass med tilhørende smaksprøver for dem som ønsket. Hvordan bruker du en shaker, hva slags type shaker skal du bruke og ikke minst; hvordan balanserer du ulike smaker på en god måte?
Under dette arrangementet traff vi Eva Jentoft som besøkte messen for første gang.
– Jeg er meget fornøyd med opplegget. Det er masse spennende å se og treff som dette gir en god anledning til å snakke med leverandører og andre. Dette har vært en fin opplevelse!
Servitørkurs og kunstig intelligens
For dem som var tidlig ute, var det anledning til å bli med på servitørkurs med Mathias Toresen. Litt senere på dagen gjennomførte kategorisjef i NorgesGruppen, Jonas W. Andersen, et spennende kurs om KI, (kunstig intelligens), og hvordan man kan bruke denne teknologien til å forenkle hverdagen på kjøkkenet.
– KI gir et meget godt grunnlag for å analysere kundedata, det kan brukes til effektiv ordrebehandling og lagerstyring og ikke minst; KI kan brukes til målrettet markedsføring. Det har skjedd en rivende utvikling på dette området og det vil skje mye på dette feltet i årene som kommer. Det man må spørre seg er hvordan man kan bli med på denne reisen. Det er rett og slett et spørsmål om hvordan du best mulig kan utnytte et nytt og spennende verktøy for å gjøre hverdagen enklere på ditt serveringssted.
De mer enn 1500 som besøkte ASKO ØST messen denne dagen, hadde med andre ord god anledning til faglig oppdatering på mange plan. Derfor bør du allerede nå sette av tid til å besøke neste messe i ASKO ØST-regi som finner sted 25. februar.