– Når medlemmene er fornøyde er vi fornøyde

Den medlemseide innkjøpskjeden Kysten Rundt blir stadig større blant landets kantiner, som nå utgjør nær halvparten av medlemsmassen. – Vi lever av å gjøre medlemmene våre fornøyde. Det lever vi godt med, forteller daglig leder Torbjørn Ellingsen.

Innkjøpskjeden som tidligere var best kjent for medlemsbedrifter innen kro, kafe og hurtigmat, har nesten vokst seg dobbelt så stor ved hjelp av nye medlemmer fra kantinesektoren. Så Kysten Rundt må altså gjøre noe riktig.
– Kjeden er ett hundre prosent eiet og styrt av medlemmene, og hele poenget med Kysten Rundt-samarbeidet er at hvert enkelt medlem skal få et best mulig resultat, både når det gjelder kvalitet og pris på de produktene vi forhandler for dem, fortsetter Ellingsen.

Hele 400 leveringspunkter, eller utsalgssteder, er å finne under paraplyen Kysten Rundt. Og selv om navnet skulle hinte om en forkjærlighet for sjø og båtliv, så er medlemmene å finne overalt – selv i det dypeste innland.
– Norge er en kystnasjon, selv på Hardangervidda, humrer Ellingsen.

Kostnadseffektivitet

Selve hovedkontoret til Kysten Rundt ligger på Trollåsen utenfor Oslo. Der jobber hele fire personer … Det er faktisk hele administrasjonen. – Medlemmene våre er medlemmer fordi det lønner seg økonomisk, og da skal de slippe å betale for en omfattende administrasjon, forklarer Hege Sætra, som er regionssjef og en av de fire på kontoret på Trollåsen.

Derfor jobber gjengen på hovedkontoret både administrativt og som rådgivende konsulenter for de mange medlemmene. I tillegg til å forhandle frem solide rabatter, da.
– Det handler om å tenke mest mulig praktisk under forhandlingene. Det er klart at kantiner og hurtigmat-steder har ulike råvarebehov. Men vi prøver så langt det er mulig å finne frem til produkttyper som kan fungere for alle medlemskategorier. Da blir jo prisene enda bedre, påpeker Sætra.

– Viktig å stå sammen

Vi lever i urolige tider. Selv her på berget. Strømprisene holder nivåer som ikke engang pessimistene trodde var mulig for bare noen år siden, og rentebanen har fulgt samme skrekkscenario.
– Derfor er vi ekstra tidlig ute med bonusutbetalingene for fjoråret. Det vil komme godt med for mange, mener Torbjørn Ellingsen.

Og siden Kysten Rundt er rimelig egalitær av natur, så betyr det at bonusene vil glede alle.
– Vi gjør ikke forskjell på kong Salomo og Jørgen hattemaker. Alle medlemmer er like viktige for oss, og behandles på samme gode måte.

Lojalitet

Ifølge serveringsryktebørsen er kjedelojalitet noe som preger Kysten Rundt-medlemmene.
– Akkurat som serveringsstedene så lever også vi av fornøyde kunder, slår Ellingsen fast.

Og nettopp denne «godfølelsen» fikk SMAKmagasinet selv oppleve under lunsjen. Det er det nemlig medlemsbedriften Tilfordeg AS som står for kantinedriften, med en smørblid Steinar Bredal-Thorsen bak gryter, stekepanner og eierskap.
– Kantina som var her før var veldig bra. Men nå er det faktisk enda bedre, uttalte en fast kantinegjest mens SMAKmagasinet sto og tjuvlyttet.

Utrolig hva en dyktig kokk med godt humør og gode råvarer til gode kjedepriser kan få til på en hverdag. Og hvis dette er stemningen også blant resten av medlemsbedriftene, så borger det for fremdeles hyggelig vekst for Kysten Rundt.

ANNONSE