Slik er frokostvanene våre på hotell

Frokosten setter standarden for dagen, sies det. Så viktig er maten vi spiser på morgenen at måltidet har fått sin egen nasjonale dag, 13. april. I anledning dagen har Scandic fått kartlagt frokostvanene våre når vi bor på hotell.

Hjemme spiser mange det samme til frokost hver dag. På hotell er det annerledes.

Mye å velge blant på frokostbuffe

Frokostbuffeene på store hoteller har ofte et stort utvalg av pålegg, kalde og varme retter, nystekte brød og rundstykker, frukt, kaker og croissanter, egg, bacon, omelett, pannekaker og vafler. Nytraktet kaffe, te, ferskpresset juice og smoothies står også ofte på menyen.

Scandic serverer, bare på sine norske hoteller, nesten fem millioner frokoster hvert eneste år, og hotellkjeden er lidenskapelig opptatt av å gi gjestene den beste starten på dagen. Nå har YouGov gjort en undersøkelse, på vegne av nettopp Scandic, der de har spurt hva folk forsyner seg av når de kan velge mellom alt.

Dette forsyner vi oss mest med

Dette topper listen over hva reisende alltid forsyner seg av: 

  • Rundstykker og brød (75 prosent)
  • Pålegg (60 prosent)
  • Bacon (56 prosent)
  • Eggerøre (45 prosent)
  • Grønnsaker (42 prosent)

Søt frokost skiller hotellgjestene

Søte bakervarer, croissanter og pannekaker bryr gjestene seg overraskende lite om. Sammen med knekkebrød, frokostblanding og bønner havner dette nederst på prioriteringslista.

Det er i alle fall det folk svarer i undersøkelsen, men det stemmer ikke helt med erfaringene til de som jobber på kjøkkenet på de ulike hotellene.

– Noe av det som er mest populært på våre frokoster er croissanter. Min hypotese er at de som bor mye på hotell, forsøker å spise en ganske alminnelig og sunn frokost, mens de som reiser mindre, ofte forsyner seg med søtsakene, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge.

Det kan også være at det er de unge som tar croissanten, for undersøkelsen viser at de er mer svake for dessert til frokost og dermed skiller seg fra resten av befolkningen. 41 prosent av de under 34 synes kaker, vafler og søtsaker er viktige elementer på hotellfrokosten.

De unge mest opptatt av kortreist og økologisk mat

I undersøkelsen har Scandic både sett på vanene folk har hjemme i hverdagen, og når de er ute på reise.

Flere unge velger økologisk mat. 34 prosent syns det er viktig om det de forsyner seg med på frokostbuffeen er dyrket og produsert på en økologisk måte. Bare 16 prosent av de eldre svarer det samme.

Mange, så godt som halvparten av oss, vil også ha kortreist mat. De unge er derimot mer bevisst på dette enn eldre. 54 prosent under 34 sier det er viktig, mot 44 prosent av de over 55.

Det er også regionale forskjeller her, og ironisk nok er befolkningen i det området som huser mye av norsk landbruksproduksjon – Østlandet utenom Oslo og Akershus – minst opptatt av om maten er kortreist. 44 prosent svarer at det er viktig. På Vestlandet, som troner på topp, svarer 53 prosent det samme.

For øvrig er folk i Oslo mest opptatt av økologisk mat. En av tre syns det er viktig, mens nordpå svarer bare 19 prosent at de er det.

Mest usunne nordpå

Sunn mat er heller ikke så viktig for folk nordpå som i resten av landet. Mens 30 prosent av folk i andre landsdeler svarer at sunn mat er svært viktig, svarer kun 17 prosent av deltakerne fra Trøndelag og Nord-Norge det samme. 

Unge dropper frokosten

Noen må ha mat med en gang de står opp. Andre spiser frokost og lunsj i ett. Åtte av ti over 55 år sier de spiser frokost hver dag, mens kun halvparten av de mellom 18 og 34 prioriterer mat på morgenkvisten. Ernæringsfysiolog Camilla Lind, som driver kostholdsnettsiden Somebody, sier dette høres kjent ut.

– Det henger nok sammen med den livsstilen mange har. De eldre holder på gamle vaner og spiser den frokosten de alltid har spist. De unge er mer på farten, i tidsklemma og må videre. Men jeg anbefaler alle å spise frokost, sier Lind.

Nøkkelfunn fra undersøkelsen

  • 65 prosent spiser frokost hver dag. 6 prosent spiser aldri frokost hjemme.
  • 70 prosent svarer at de alltid spiser frokost når de bor på hotell. 
  • 19 prosent svarer at frokosten er svært viktig for valg av hotell.
  • Dette topper listen over hva reisende alltid forsyner seg av på hotellfrokosten: Rundstykker/brød (75 %), Pålegg som skinke/ost (60 %), Bacon (56 %), Eggerøre (45 %), Grønnsaker (42 %)
  • Dette topper listen over hva reisende aldri forsyner seg av på hotellfrokosten: Bønner (46 %), Andre søte bakevarer (39 %), Müsli/frokostblanding (35 %), Pannekaker (35 %), Croissant (30 %)
  • Dette topper listen over hva som er svært viktig på en hotellfrokost: Hyggelig atmosfære (37 %), Egg og bacon (33 %), Sunne alternativer (28 %)

Dette skiller menn og kvinner:

  • 67 prosent av mennene forsyner seg alltid med bacon, mot 46 prosent av kvinnene. 
  • 53 prosent av kvinnene forsyner seg alltid med grønnsaker, mot 31 prosent av mennene.
  • 52 prosent av kvinnene tar alltid frukt på tallerkenen, mot 28 prosent av mennene.
  • 20 prosent av kvinnene drikker te, mot 10 prosent av mennene.

Dette skiller unge og gamle:

  •  26 prosent av de under 34 år forsyner seg alltid av pannekaker, mot 5 prosent av de over 55. 
  • 25 prosent av de unge forsyner seg alltid av andre søte bakervarer, mot 5 prosent av de over 55.
  • Unge spiser mer frukt. 49 prosent forsyner seg alltid av frukt, mot 33 prosent av de eldre.
ANNONSE