Sabrura gjør det bra i en krevende tid

– Det er en uvirkelig tid vi er inne i nå, og valget om å holde åpent har ikke bare vært enkelt. Det vi imidlertid ser, er at selv om folk ikke har de samme mulighetene til å møtes, så er det behov for oss i markedet.

– De siste ukene har gjestene funnet veien til oss via nye kanaler. Det er netthandel og Foodora som står for all omsetning for oss akkurat nå, sier Preben Oosterhof, kjedeleder i Sabrura.

Prøving og feiling

– Det er lange og krevende dager, men vi er takknemlige som får lov til å jobbe, sier Pia Lauvås, daglig leder på Sabrura Solsiden i Trondheim.

– Det blir litt prøving og feiling om dagen. Vi hadde virkelig ikke forventet den etterspørselen som vi nå opplever. Sist lørdag oppnådde vi samme omsetning på takeaway som på en helt vanlig lørdag, selv om tidene vi lever i er alt annet enn vanlige, forteller Lauvås.

23-åringen fra Stjørdal har ledet Sabrura Solsiden siden november i fjor. Tidligere har hun vært daglig leder på Sabrura City Lade. På Solsiden er hun til vanlig sjef for 13 ansatte og en omsetning på nær 20 millioner kroner.

– Det har vært krevende å bli kastet ut i dette her, men vi tar en dag av gangen!

Tålmodige gjester

– Vi har valgt å holde restauranten åpen for takeaway. På kjøkkenet er det likevel nok å gjøre. Etterspørselen er stor, og Foodora-budene jobber alt de orker. Det blir litt andre rutiner når vi primært skal levere takeaway, så det krever litt tilvenning. Men vi har trofaste og tålmodige gjester, som gjerne venter 10 minutter ekstra på noe godt, legger Pia Lauvås til.

– Vi er optimister. Det nytter ikke å grave seg ned. Vi følger og tilpasser oss alle myndighetenes retningslinjer, etter hvert som de kommer. Vi har fullt fokus på hygiene, og gjør alt vi kan for at det skal være trygt både å være gjest og medarbeider hos Sabrura, avslutter Preben Oosterhof.

 Denne artikkelen står på trykk i SMAKmagasinet 2.2020. 

Her er en oversikt over serveringssteder i Norge som tilbyr takeaway.

 

Les også om disse serveringsbedriftene som gjør det beste ut av koronasituasjonen:

Domino's Pizza har suksess med hjemlevering: – Vi måtte ta grep

Bakeriet Café og Catering hev seg rundt og tenkte nytt: – Hjemlevering har tatt helt av

Bekkjarvik Gjestgiveri lanserer sail-away: – Det var en idé som dukket opp da familien hadde hjernemyldring

Michelin-restaurant Bare i Bergen åpner igjen: – Skal bli deilig å komme i gang igjen. Gjestene er positive, og det er vi også

Norwegian Experience har kjøpt Ryfylke Fjordhotell: – Dette er ikke tiden for å grave seg ned

Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem

Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med

Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre

ANNONSE