Kjendiskokker går digitalt

+
– Jeg er meget godt fornøyd med respons og antall avspillinger på de kursene jeg har lagt ut, sier Sebastian Engh, kjøkkensjef på Curtisen i Halden.

Kjendiskokker i inn- og utland nekter å la seg kue av virus og karantene. Nå tyr flere til sosiale medier for å spre det glade, kulinariske budskap.

Mesterkokk Sebastian Engh måtte stenge dørene på sin gourmet-restaurant Curtisen i Halden på grunn av koronaviruset. Nå har han flyttet over til Facebook.

Matlagingskurs for skoleelever

Her direktestrømmer han matlagingskurs for distriktets barneskoleelever. Opplegget er et samarbeid med barneskolene i Halden, men har blitt så populært at skoleelever fra flere steder i landet har hengt seg på.

– Jeg er meget godt fornøyd med respons og antall avspillinger på de kursene jeg har lagt ut, sier Sebastian Engh til SMAKmagasinet.

Global trend

Selveste Massimo Bottura, mannen bak «verdens beste restaurant» Osteria Francescana i Italia, kontrer også stengte restauranter og korona-tristesse med digitale kokkekurs. Denne gang på Instagram.

I en leken hjemmeatmosfære deler han tips og triks for å lage det lille ekstra, som hever måltidet fra godt til ekstraordinært. Fokus på matkast har han også, og oppfordrer til maksimal bruk av rester og avskjær.

Også i USA har kokker og kjøkkenpersonligheter kastet seg sosiale medier. Både Tom Colicchio og Michael Symon, begge både kokker og kjendiser, driver «kjøkkenstøtte» på Twitter. Her svarer de på de merkeligste spørsmål fra folk som ikke er vant til å lage mat.

 Denne artikkelen står på trykk i SMAKmagasinet 2.2020

Les også: Serveringsbedrifter som gjør det beste ut av koronasituasjonen:

Sabrura gjør det bra i en krevende tid: – De siste ukene har gjestene funnet veien til oss via nye kanaler.

Domino's Pizza har suksess med hjemlevering: – Vi måtte ta grep

Bakeriet Café og Catering hev seg rundt og tenkte nytt: – Hjemlevering har tatt helt av

Bekkjarvik Gjestgiveri lanserer sail-away: – Det var en idé som dukket opp da familien hadde hjernemyldring

Michelin-restaurant Bare i Bergen åpner igjen: – Skal bli deilig å komme i gang igjen. Gjestene er positive, og det er vi også

Norwegian Experience har kjøpt Ryfylke Fjordhotell: – Dette er ikke tiden for å grave seg ned

Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem

Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med

Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre

ANNONSE