Kjendiskokker går digitalt
Kjendiskokker i inn- og utland nekter å la seg kue av virus og karantene. Nå tyr flere til sosiale medier for å spre det glade, kulinariske budskap.
Mesterkokk Sebastian Engh måtte stenge dørene på sin gourmet-restaurant Curtisen i Halden på grunn av koronaviruset. Nå har han flyttet over til Facebook.
Matlagingskurs for skoleelever
Her direktestrømmer han matlagingskurs for distriktets barneskoleelever. Opplegget er et samarbeid med barneskolene i Halden, men har blitt så populært at skoleelever fra flere steder i landet har hengt seg på.
– Jeg er meget godt fornøyd med respons og antall avspillinger på de kursene jeg har lagt ut, sier Sebastian Engh til SMAKmagasinet.
Global trend
Selveste Massimo Bottura, mannen bak «verdens beste restaurant» Osteria Francescana i Italia, kontrer også stengte restauranter og korona-tristesse med digitale kokkekurs. Denne gang på Instagram.
I en leken hjemmeatmosfære deler han tips og triks for å lage det lille ekstra, som hever måltidet fra godt til ekstraordinært. Fokus på matkast har han også, og oppfordrer til maksimal bruk av rester og avskjær.
Også i USA har kokker og kjøkkenpersonligheter kastet seg sosiale medier. Både Tom Colicchio og Michael Symon, begge både kokker og kjendiser, driver «kjøkkenstøtte» på Twitter. Her svarer de på de merkeligste spørsmål fra folk som ikke er vant til å lage mat.
Denne artikkelen står på trykk i SMAKmagasinet 2.2020
Les også: Serveringsbedrifter som gjør det beste ut av koronasituasjonen:
Domino's Pizza har suksess med hjemlevering: – Vi måtte ta grep
Bakeriet Café og Catering hev seg rundt og tenkte nytt: – Hjemlevering har tatt helt av
Norwegian Experience har kjøpt Ryfylke Fjordhotell: – Dette er ikke tiden for å grave seg ned
Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem
Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med
Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre