Døgnvill: Meget god respons på takeaway-satsing

- Det traff oss som en vegg! Det ble bråstopp over natten, og vi brukte en uke på å summe oss, sier daglig leder i Døgnvill Burger, Tarje Haakstad. Restaurantkjeden har hatt en meget fin utvikling etter åpningen av den første restauranten i 2012. Saftige og smakfulle burgere fra Døgnvill ble raskt populære, og kundene strømmet til. Den ene restauranten er etter hvert blitt til fem, og omsetningen har økt fra år til år – helt frem til nå.

- Da vi fikk kommet oss litt etter sjokket, fant vi ut at vi måtte sette i gang med noe vi hadde hatt i tankene lenge, nemlig takeaway. Allerede i fjor høst hadde vi planer for dette, og vi hadde gjort en del forberedelser. Men da var det så travelt i restaurantene at vi rett og slett ikke hadde tid eller overskudd til å realisere planene. Nå ble det plutselig mye tid til overs ...

Nyttig forarbeid

- Jeg er veldig glad for at vi gjorde en jobb med å forberede oss på takeaway i høst. Da testet vi ut ulike typer emballasje, og vi vurderte forskjellige nye produkter tilpasset en takeaway-meny. Det hadde vi stor nytte av nå, og det gjorde at vi kom relativt raskt i gang, forteller Haakstad.

- Vi gikk forsiktig ut og startet med dette tilbudet fra en av restaurantene. Det gjorde vi i samarbeid med Foodora. Vi så tidlig at dette hadde et spennende potensial, og nå tilbyr alle våre restauranter dette. Vi jobber nå også med en egen bestillingsløsning som skal gjøre det enda enklere å bestille fra menyen vår. Følg med på facebooksiden vår for mer informasjon, oppfordrer Haakstad.

Tarje Haakstad til SMAKmagasinet: – Instagram er en fin måte å kommunisere med gjestene på 

Justert meny

- Vi har gjort noen endringer i menyen. Bl.a. har vi fjernet noen retter som ikke hadde den beste kjøkkenprosenten. Nå er det viktig å fokusere på de produktene som gir oss det beste bidraget. Selv om vi har hatt en meget god respons på takeaway-satsingen, har vi jo ikke samme omsetning som da vi hadde fem åpne restauranter. Derfor er det viktigere enn noen gang å fokusere på lønnsomheten, fremhever Haakstad.

Noen tips

- Det er viktig å finne frem til den emballasjen som passer de produktene du selger. Med takeaway går det jo som regel lenger tid fra vi har produsert retten til den fortæres av gjesten, sammenlignet med når den serveres i en restaurant. Det betyr for eksempel at sauser og dipper bør leveres i egne beger ved siden av hovedretten - ikke på eller sammen med den.

- Videre er det viktig at man har en emballasje som holder på varmen, og at den ikke får gjennomslag. Vi har også hatt stor nytte av det nettverket som Foodora og andre som leverer mat tilbyr, og har ganske sikkert fått nye kunder på grunn av det. Men det er jo kostnader forbundet med dette, så derfor ønsker vi å utvikle vår egen bestillingsløsning. Den skal fungere side om side med andre løsninger. 

Takeaway et fast innslag

- De erfaringene vi har gjort, gjør at takeaway vil bli en fast del av tilbudet vårt også i fremtiden. Potensialet er stort, og det tror jeg det også vil være når tidene blir mer normale. Men du verden så herlig det skal bli når kundene kommer tilbake til restaurantene igjen, sier Tarje Haakstad.

- Det blir rett og slett fantastisk å se at gjestene kommer inn døren!

 

Les også om disse serveringsbedriftene som gjør det beste ut av koronasituasjonen:

Domino's Pizza har suksess med hjemlevering: – Vi måtte ta grep

Bakeriet Café og Catering hev seg rundt og tenkte nytt: – Hjemlevering har tatt helt av

Bekkjarvik Gjestgiveri lanserer sail-away: – Det var en idé som dukket opp da familien hadde hjernemyldring

Michelin-restaurant Bare i Bergen åpner igjen: – Skal bli deilig å komme i gang igjen. Gjestene er positive, og det er vi også

Norwegian Experience har kjøpt Ryfylke Fjordhotell: – Dette er ikke tiden for å grave seg ned

Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem

Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med

Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre

ANNONSE