Årets ASKO-priser
På ASKO Servering og NorgesGruppens kunde- og leverandørdager ble Molde Fjordstuer kåret til Årets kunde.
Molde Fjordstuer vant i sterk konkurranse med Oslo Street Food og Frati Gruppen i Trondheim.
Årets kunde
Begrunnelsen for pristildelingen er blant annet at vinneren har fin utvikling og god drift, jobber aktivt med bærekraft, er engasjert i kampen mot matsvinn, er innovativ og har lojalitet til avtaler. Molde Fjordstuer har også et stort engasjement for lærlinger og rekruttering til bransjen.
SMAKmagasinet møtte alle de tre nominerte i forkant av utdelingen:
Årets leverandør
I kategorien Årets leverandør ble Santa Maria vinner i skarp konkurranse med Huhtamaki og Oluf Lorentzen.
Juryens begrunnelse for tildelingen av prisen til Santa Maria, er blant annet at leverandøren har hatt en god vekst gjennom hele 2019, og jobbet systematisk for å få innpass hos nye kunder. Selskapet er gode på kommunikasjon, samarbeid og produktutvikling. Santa Maria gjør også en stor innsats for å nå ut med sine produkter gjennom kreative løsninger.
Santa Marias sortiment hos ASKO Servering finner du her.
Les også: "Tacotarian" skal inspirere til nytenking om taco
Les også: Santa Maria satser grønt og sunt
Årets produkt
I kategorien ”Årets produkt”, var det hard konkurranse mellom Kylling Kebab Shawarma fra Roar Stang, Slurp fra Hennig-Olsen Is og Beyond Burger fra Unil. Av disse ble Kylling Kebab Shawarma fra Roar Stang utpekt som vinner.
I begrunnelsen for dette valget, sier juryen bl.a. følgende:
"Her har man tatt et etablert konsept og utviklet dette slik at det er tilgjengelig for en større del av markedet. Produktet har videre bidratt til en stor kategoriutvikling og høy vekst siden lanseringen, og har bred appell på kjede- og kundenivå."
Les også: Beyond Burger – et smakfullt kjøttfritt alternativ
Årets utfordrerpris
Årets utfordrerpris gikk denne gang til Papstar. Denne leverandøren har en utrolig bredde i sortimentet, og et brennende miljøengasjement. Videre er selskapet tidlig ute med mange innovasjoner. Papstar vant prisen i skarp konkurranse med A La Carte-produkter og Kanda.
Les også: Salsus: kraft, demi-glace og sauser av ypperste kvalitet