Vital 110-åring: Lerum med fullt trøkk på saft

I sitt 110-ende år setter Lerum full gass mot hoteller og kantiner med nyutviklede saftdispensere i form av enorme Norgesglass. – Dispenserne får du gratis, melder salgssjef SHH Jørgen Schei.

– God saft er godt nytt, både for gjest og bunnlinje. Smaksvariantene er mange og kostnadsbesparelsene store i forhold til andre drikker. Derfor passer saft ekstra godt der salgsvolumet er stort, skyter Karl Einar Dahl inn.

Karl Einar er distriktssjef SHH for Østlandet, og bosatt på Jevnaker. Der holder som kjent også Hadeland Glassverk til, og synergieffekten ble altså de nye saftdispenserne: Store Norgesglass med tappekran og plass til litervis med saft, og produsert på samme sted som de originale Norgesglassene ble blåst i 1902.

Dispenserne leveres gratis til Lerum-kunder. I tillegg lanseres praktiske 5-liters pakninger med husholdnings- appelsin- og solbærsaft.

– Tester viser at opptil 40 prosent av frokostgjestene foretrekke saft fremfor juice om de får valgmuligheten. Med den økonomien som ligger i produktet, finnes det store muligheter nettopp her, legger Jørgen Schei til.

Fra tilfeldighet til storbedrift

Sogndalsbedriften Lerum AS er en av få norske familiebedrifter som har rundet over 100 år. Det hele startet med en tilfeldighet: To gjenglemte stamper med bær på kaia i 1907, etter at dampbåten til Bergen hadde dampet sin vei.

Ekteparet Kari og Nils H. Lerum, som hadde åpnet landhandel i kjelleretasjen i huset sitt på Sørheim i Luster to år tidligere, tok nemlig imot bær fra det frodige nærområdet for skiping til Vestlandets hovedstad. Mor Kari så ingen grunn til å la gode råvarer gå til spille, og saftet bærene fra de to stampene før neste båt anløp, slik at ferdig saft kunne fraktes til Bergen i neste runde. Resultatet ble godt salg og bestillinger på mer saft. Og resten er – som man sier – historie.

I sitt 110-ende år er det fjerde generasjon som sitter ved spakene hos Lerum, med Trine Lerum Hjellhaug som administrerende direktør. Av femte generasjon jobber allerede tre av elleve i bedriften. Den gamle landhandelen og «safthuset» på Sørheim har blitt museum.

Opp gjennom historien har Lerum AS opplevd sin del av både motgang og medgang, men i god Sogndal-ånd ser man enhver motbakke som en mulighet til å bli enda bedre. I disse dager utvides anlegget på Kaupanger med flerfoldige kvadratmeter, for å kraftsamle hele produksjonen under samme tak.

Ekte vare smakar best

Litt av hemmeligheten bak Lerums suksess gjennom årene har nettopp vært frukt og bær fra Sogn. Ifølge Olav Sørum, som er tidligere rådgiver i Norsk Landbruksrådgiving i Sogn og Fjordane, ligger grunnlaget for god bær- og fruktdyrking i området «i kombinasjonen av bergartar som gjer jorda svært næringsrik, varme somrar, fjordvarme som dempar vinterkulden og rikeleg med stabil tilførsle av vatn frå snø og is som smeltar frå breane».

Derfor har Lerum valgt å markere jubileet ved å forene råvarene og historien i en ny profil på saftflasker og syltetøyglass. Saftflaskene har igjen fått samme form som de første glassflaskene bedriften leverte, og syltetøyserien – som får navnet Heimefrå – dekoreres med minner fra starten på Sørheim.

– Nå vil vi gå tilbake til røttene, og vise hvor vi kommer fra, avslutter administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

ANNONSE