Den viktige ansettelsesprosessen: Hvordan går du frem?

+
Ida Beinnes Hoff og Stian Dyre Hansen.

Det å ansette – eller å bli ansatt etter en søknadsprosess – er noe som betyr mye for alle involverte. Likevel er det mange som ikke bruker nok tid på denne viktige prosessen. Resultatet blir gjerne at de forventningene man har, ikke blir innfridd. Det er et dårlig utgangspunkt for nå det målbildet man har satt seg som bedrift, og det er frustrerende for nyansatte som ikke får brukt sitt fulle potensiale.

Hva bør man så gjøre for å få en god og effektiv ansettelsesprosess som kan gjøre alle involverte fornøyde? Hva bør man ta hensyn til og hvordan kan man forberede seg best mulig for denne prosessen?

Vi spurte Stian Dyre Hansen, partner og grunnlegger av The Assessment Company AS, og hans kollega Ida Beinnes Hoff, om noen konkrete råd og tips til hvordan du bør gå frem. The Assessment Company leverer nye og effektive løsninger innen personalutvelgelse og utvikling. Selskapet har utviklet metoder og verktøy som sikrer høy presisjon og gode resultater, og er involvert i ansettelsesprosesser innenfor en rekke bransjer.

Utgangspunkt

– Det er noen gode, grunnleggende regler man bør ta hensyn til – uavhengig av hva slags stilling som skal besettes, og uavhengig om man skal kjøre denne prosessen selv eller ha hjelp til hele eller deler av ansettelsesprosessen. Bl.a. skal man gå en runde på hvor man er og hvor man vil. Hva er status i dag? Hva er man gode på? Hva må man jobbe med og hvilken rolle skal en ny medarbeider ha underveis mot det målbildet som er etablert, fremhever Stian.

– Det er ikke noe poeng å skjønnmale ting. Man skal være realistisk i sin beskrivelse av arbeidsplass og arbeidsoppgaver, tillegger Ida.

– Det er jo et veldig viktig poeng å være tydelig på hvordan det er å jobbe et sted. Hva forventer kundene av en medarbeider, og hva forventer kollegaene på jobben? Det innebærer at man som leder bør spørre seg selv om hva slags leder man er og hvordan man kommuniserer med sine medarbeidere.

Fremoverlent

– Mange er opptatt av hva slags erfaring folk har når de søker en jobb. Jeg er ikke så opptatt av hva folk har gjort før, men desto mer interessert i hva de kan bidra med i en utlyst stilling. Poenget må jo være å få frem det potensialet folk har! Man bør hele tiden ha i bakhodet hvem av de aktuelle kandidatene som kan bidra til å nå målbildet, sier Stian.

– En søker til en jobb bør ha tenkt igjennom hva han eller hun kan bidra med for å løse oppgaver i den potensielle jobben. Det er bedre å ha formeninger om dette enn å fortelle om alt man har gjort.

Har man feil folk i feil roller, skaper det store negative ringvirkninger på en arbeidsplass. Det går ut over kunder, kolleger og ikke minst resultatet!

Preferanser

– I de aller fleste sammenhenger må man løse oppgaver som et team – ikke minst i serveringsbransjen. Alle ledd er avhengig av hverandre! Da er det nødvendig å ha en bedriftskultur som bygger teamfølelse, sier Ida.

– Derfor er det også viktig å være obs på at nye medarbeidere passer inn i den kulturen man vil ha på en arbeidsplass. Det skaper eierskap til bedriftens målsettinger, og til det som skal gjøres. Og selvfølgelig har dette innvirkning på trivselen! Har man det hyggelig på en arbeidsplass, så blir også resultatene bedre.

– For å få et innblikk i dette, kan det være nyttig å snakke litt om preferanser som ikke nødvendigvis er direkte jobbrelaterte. Hva er folk opptatt av, og hvilke spørsmål er viktige for den enkelte? Med det mener jeg ikke at du skal ansette noen som er nøyaktig lik deg selv. Det er viktig å få med folk som kan utfordre og tenke nytt rundt aktuelle problemstillinger, sier Stian.

Referanser

– Ellers er det et godt råd å være nøye med referanser! En god referanse kan gi god innsikt i en søkers potensiale. Det holder ikke å spørre om han eller hun er en grei person... Du må tørre å gå litt bak det! Hvordan er vedkommende å jobbe sammen med? Hvordan løser han eller hun ulike oppgaver og hvordan forholder vedkommende seg i ulike situasjoner. Spør! Gjør et grundig forarbeid før du ringer, oppfordrer Stian.

Ærlighet

– Det å være i en intervjusituasjon kan jo oppleves som både uvant og stressende for mange. Noen umiddelbare tips til hvordan man skal forholde seg til dette?

– Første bud er å være seg selv. Man skal ikke forøke å være noe annet enn den man er. Det er viktig å huske på at en god og ryddig ansettelsesprosess er en «vinn-vinn-situasjon» for begge parter!  Det gjelder å få frem det som er viktig og essensielt – enten man er jobbsøker eller arbeidsgiver. Det er noe alle parter er tjent med, sier Stian Dyre Hansen og Ida Beinnes Hoff.

The Assessment Company

Brødrene Stian og Steffen Dyre Hansen hadde en visjon om å skape en virksomhet som kunne tilføre organisasjoner og mennesker noe unikt og annerledes. Etter å ha sittet i lederroller i 15 år, fullførte de INSEADs Executive Management Program med fokus på strategi, innovasjon og ledelse og etablerte The Assessment Company AS i 2014. I løpet av kort tid har selskapet blitt meget velrennomert innenfor sin bransje. Les mer om The Assessment Company på www.theac.no

ANNONSE