«Happy meal» for voksne er det nye store
‘Happy hour’ er et godt brukt begrep verden over. På norsk brukes ofte begrepet ‘afterwork’, men konseptet er det samme: snillere priser på drikke i timene etter jobb. En ny trend som har dukket opp er en slags oppgradering av happy hour, hvor man får servert pommes frites ved siden av en valgfri martini. Trenden har fått navnet ‘adult happy meal’.
Den nye trenden har allerede fått godt fotfeste i blant annet USA og Canada. Det er en enkel servering som balanserer det luksuriøse og det hverdagslige, og det er nettopp derfor forbrukere mener at det er den perfekte kombinasjonen. Det er uformelt og avslappende, samtidig som det føles sofistikert. Og ikke minst: Det er svært enkelt for serveringssteder å inkorporere konseptet på menyen!
Et attraktivt konsept
Kombinasjonen av en elegant martini og sprø pommes frites tilbyr en blanding av eksklusivitet og komfort, som appellerer til et bredt publikum. Martinien gir en følelse av luksus, mens pommes fritesen tilfører et element av uhøytidelighet. Denne balansen er perfekt for det norske markedet, hvor folk setter pris på kvalitetsopplevelser, men ofte uten for mye formalitet.
Samtidig forener konseptet nostalgi med noe helt nytt. Som nordmenn er vi glade i enkle gleder, slik som pommes frites, og når det pares med en martini laget med råvarer av høy kvalitet, oppleves det som noe helt nytt og spennende.
For serveringssteder er det flere grunner til å inkorporere dette på menyen. For det første er pommes frites enkelt og raskt å tilberede, og det er rimelig og lett å variere med ulikt tilbehør som urter, trøfler og sauser. Det har relativt lave råvarekostnader, samtidig som det gir en høy opplevd verdi. Det kan altså være svært lønnsomt.
Tilpasset norske ganer
For å tilpasse seg et norsk marked, kan serveringssteder tilby spesielle afterwork-tilbud for å kunne tiltrekke seg kunder som ønsker å unne seg noe godt etter jobb – og som ønsker en liten matbit ved siden av noe godt å drikke.
Man kan også bruke norske råvarer – gjerne Matskatter – for å skille seg ut. Matskattene kan for eksempel brukes til å lage spennende dipper som serveres ved siden av pommes fritesen, eller brukes til å skape unike martinivarianter. Ved å toppe maten med trøffel, parmesan eller kaviar vil man kunne tiltrekke seg kunder som søker en mer eksklusiv opplevelse. Konseptet kan også integreres som en del av den eksisterende menyen, for eksempel som en unik «barmeny» som appellerer til både drinkelskere og matentusiaster.
Pommes frites og martini er altså ikke bare en trend, men en mulighet for å skape en ny signaturrett som trekker inn gjester, skaper en «snakkis» og gir kundene en grunn til å komme tilbake.