God respons på Mills No1

+
Målet var å utvikle et produkt med betydelig lavere klimaavtrykk – uten at det gikk på bekostning av smaksopplevelsen, sier Truls Jenker fra Mills Proffpartner og kjedesalgssjef Bent-Åge Lund Rustad.

– Godt smør har mange gode bruksegenskaper, og mange er også glade i smaken av smør. Men smør har et relativt høyt klimaavtrykk sammenlignet med andre produkter som benyttes på samme måte i matlagningen. Vi ønsket derfor å utvikle et produkt med betydelig lavere klimaavtrykk – uten at det gikk på bekostning av smaksopplevelsen, sier Truls Jenker fra Mills Proffpartner og kjedesalgssjef Bent-Åge Lund Rustad.

– I tett samarbeid med et bredt knippe kunder har vi derfor utviklet Mills No 1. Produktet er laget av klaret smør, rapsolje og kjernemelk. Det har de gode egenskapene som tradisjonelt meierismør, men klimaavtrykket er hele 40% lavere.

Lavere klimaavtrykk

– Vi har samarbeidet med Norsk institutt for bærekraftsforskning (NORSUS) for å få gjennomført analysene som dokumenterer klimaavtrykket. Dette er et nasjonalt og internasjonalt orientert forskningsinstitutt som utvikler kunnskap og metoder for å forstå og implementere bærekraft bedre i samfunnet, forteller Jenker.
– Stadig flere av kundene våre er opptatt av dette og tar aktive valg av produkter og råvarer basert på hva som er det beste for miljøet. I prosjektet med å få frem denne innovasjonen, hadde vi med oss kunder som har et sterkt fokus på miljø og bærekraft, bl.a. hotellkjeden Strawberry. De har da også gått over til å bruke Mills No. 1 og er meget fornøyde med det.

Helsegevinst

– Produktet har mange gode egenskaper. Det har bl.a. et lavere smeltepunkt, og innholdet av rapsolje gjør det litt mykere enn smør, noe som gjør at det ikke behøver å tempereres før bruk, fremhever Lund Rustad. – Det er jo også en ernæringsmessig gevinst i dette. Mills No. 1 inneholder 36 % umettet fett, og det er et mål for helsemyndighetene å redusere inntaket av mettet fett og heller erstatte dette med umettet fett.

Fin smaksopplevelse

– Det er selvfølgelig veldig positivt at produkter har et lavt klimaavtrykk og gir en helsemessig gevinst, men dette alene er ikke nok. Skal et produkt få aksept i serveringsmarkedet må det også smake godt, understreker Lund Rustad.
– Og det gjør Mills No. 1, tillegger Jenker. – Vi har kjørt mange blindtester på kundepresentasjoner og i andre sammenhenger. Her lar vi folk smake på smør og Mill No.1 – både i smeltet og usmeltet form. De fleste blir overrasket av hvor vanskelig det er å smake forskjell.

Serveringsmarkedet

– Foreløpig er dette produktet bare tilgjengelig i serveringsmarkedet, for eksempel gjennom ASKO Servering. Mills No. 1 passer utmerket til steking, baking, sauser og på brød, enkelt sagt på alle områder der man bruker smør. Det er derfor svært anvendelig. I tillegg gir sammensetningen av råvarer et betydelig lavere klimaavtrykk. Målet vårt er at enda flere i serveringsmarkedet vil teste ut de mulighetene som dette spennende produktet gir, sier Truls Jenker og Bent-Åge Lund Rustad.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE