Halling-øl: Aass-favoritt jubilerer

Denne sommeren er det 25 år siden Aass Bryggeri tappet de første boksene med Halling-øl, noe som ble starten på en hyggelig suksesshistorie. Stadig flere serveringssteder får øynene opp for dette velsmakende lagerølet som også har stor suksess på dagligvare.

Det er flere grunner til det, men la oss først ta historien om hvordan dette ølet ble til. Etter mange år med en streng regulering av bryggerienes rammevilkår, ble det åpnet opp for en friere konkurranse i ølmarkedet. Enkelt sagt gjorde det at bryggeriene ikke lenger var bundet opp i den geografiske inndelingen man hadde hatt tidligere. Dermed ble det en helt annen konkurransesituasjon. Det var ikke lenger noen klart definerte hjemmemarkeder hvor man kunne operere uten konkurranse.

Et spenstig hallingkast

Aass, som flere andre bryggerier, møtte denne utfordringen med innovasjon og utvikling. For Drammens-bryggeriet innebar det bl.a. lanseringen av nyheten Halling-øl, et lett og lyst lagerøl.
– Navnet var en konsekvens av at man fra gammelt av hadde levert øl til hele Hallingdal. For å appellere til dette markedet valgte man å satse på et øl som signaliserte tilhørighet i navnet, forteller merkevareansvarlig Leif Eliassen i Aass Bryggeri. – Motivet på boksen viser en kar som tar et hallingkast. Motivet har vi brukt på emballasjen til dette ølet fra lanseringen, men vi har modifisert og justert litt. Vel er et hallingkast en akrobatisk øvelse, men i den første versjonen var nok proporsjoner og vinkler litt vel urealistiske, smiler Eliassen. – Nå er det en mer realistisk fremstilling, og vi er godt fornøyde med det visuelle inntrykket emballasjen gir. Det ser det ut til at sluttbrukerne også er, ikke minst mange turister!
Her får du folklore på boks!

Viktig med bestselgere

– Vi som mange andre har vært gjennom en krevende periode. Korona og økte råvarepriser har skapt utfordringer, både for oss og kundene våre. Bl.a. har vi hatt en nedgang i driftsmarginen vår. Vi har helt bevisst vært forsiktige med å øke prisene fordi vi mener at en for stor prisøkning hadde skapt enda større problemer for kundene våre i serveringsmarkedet, sier Eliassen. – I utfordrende tider er det nok også ekstra viktig å ha kommersielle produkter i krana. Selvfølgelig bør man ha en viss bredde, men det er viktig å satse på bestselgere som for eksempel Halling-øl som er blitt svært trendy. Mange barer og restauranter har dette på tapp, men vi ser også at overraskende mange utelivssteder selger ølet på boks.

Tradisjon og fornyelse

– Vi har en portefølje på rundt 30 produkter året rundt. I tillegg kommer enkelte sesongprodukter. Jeg vil også nevne at vi har en stor produksjon av alkoholfritt øl, også i landssammenheng. Så må vi ikke glemme vørterøl! Vi produserer 500 000 liter i året av denne drikken.

Det er et mål for oss å utvikle nye og spennende produkter samtidig som vil skal levere gode bestselgere av høy kvalitet. Vi er Norges eldste bryggeri, og det er viktig for oss å formidle hva dette betyr for oss som selskap. Det forplikter, og det skaper en stolthet i forhold til de kvalitetsstandarder vi setter. Dette ønsker vi å formidle, og vi er glade i å ha folk på besøk! I Gildehallen vår har vi ofte arrangementer, og her kan kunder og andre komme å få en presentasjon både av produkter og hvem vi er. Vi lager norske produkter basert på norske råvarer og etter norske standarder. Det gir trygghet, og det gir også en tilleggsverdi som jeg mener betyr mye for kundene våre, fremhever Eliassen.

Mild og rund

Etter en tur i bryggeriet tar vi turen ut i Gildehallen for å smake på jubileumsbrygget. Der møter vi bryggerimester Rune Skuland som i sin tid var med på å utvikle Halling-øl.
– Målet var å lage en mild og rund lagervariant som kunne passe i mange sammenhenger. Vi ønsket ikke å lage et øl med en for «smal» smaksprofil. Det måtte smake de fleste, forteller Skuland. – En god pils eller lager er for øvrig kanskje det vanskeligste ølet å lage. Du har ingen andre dominerende smaker du kan «gjemme» deg bak. Du må spille på det rene og friske og finne en god balanse. Det synes jeg vi har fått til med Halling-øl, og har du ikke smakt det, bør du absolutt prøve det nå i jubileumsåret, sier Leif Eliassen.

Vil du lese mer om Halling-øl eller Aass Bryggeri, kan du gjøre det på Aass sine hjemmesider.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE