Dette er tetrendene for 2023

Te har blitt drukket i tusenvis av år. Det finnes totalt over 3000 ulike varieteter, hvorav svart te er den mest populære. Det er vanlig å dele te inn i to ulike typer: ekte te, som kommer fra planten Camellia sinensis, og «uekte» te, som blant annet omfavner urteteer og fruktteer – altså all te som ikke kommer fra teplanten.

Te ligger på andreplass over verdens mest konsumerte drikker, kun slått av vann. Hver eneste dag drikkes det omtrent 3 milliarder kopper te. Ifølge statista.com ble det i 2021 konsumert 6,6 milliarder kg te på verdensbasis, og dette tallet er forventet å øke til 7,4 milliarder i 2025. Det er derfor ikke overraskende at vi finner te på listen over drikketrender for 2023!

Te som ingrediens i drinker

De siste årene har vi sett en økende etterspørsel etter alkoholfri drikke. Millenniumsgenerasjonen og Gen Z drikker mindre alkohol enn tidligere generasjoner, og for mange handler denne trenden om å ta bevisste og sunne valg. Dette har også gitt utslag for teindustrien. Blant annet har det vært en vekst innen alkoholfrie drinker med te som hovedingrediens, og såkalte «Ready to Drink»-teer, som gjerne markedsføres som sunne(re) alternativer til brus.

Den alkoholfrie trenden er forventet å fortsette i 2023, og det samme gjelder for tedrinker. Å bruke te som ingrediens i alkoholfrie drinker kan tilføre en kompleks smaksprofil med god balanse. Tedrinker er derfor i ferd med å bli en viktig del av trendy barer verden over. Samtidig vil te kunne spille en sentral rolle i utviklingen av alkoholfrie brennevinstyper. Kombinert med et skifte mot renere ingredienser og mer naturlige smaker gjør dette at te vil bli en stadig viktigere ingrediens i både cocktails og mocktails i 2023.

Te som funksjonell drikke

Siden pandemien har det vært et stadig økende fokus på helse og sunnhet. Dette har resultert i økt etterspørsel etter sunnere alternativer, deriblant drikkevarer som inneholder mindre sukker, færre kalorier og mer naturlige ingredienser. Både te og kaffe har vært sentrale i denne trenden, ettersom begge drikkevarene inneholder helsebringende næringsstoffer.

Samtidig ønsker forbrukere å spise og drikke på en måte som gir bedre mental helse. Mange opplevde at pandemien påvirket psyken negativt, og behovet for å prioritere mental helse har derfor aldri vært større. Dette øker etterspørselen etter produkter som reduserer stress og hjelper med avslapning. Her spiller te en svært viktig rolle, ettersom te inneholder aminosyrer som senker stressnivåene i kroppen og fremmer følelsen av ro og velvære. I løpet av 2023 vil vi derfor med stor sannsynlighet se enda flere teprodukter som markedsføres spesifikt for å fremme mental velvære.

Yaupon-te

En av de helt spesifikke tetrendene som spås for 2023, er fremveksten av yaupon-te. Yaupon er et tre i kristtornfamilien som vokser i det sørøstlige USA. Den er Nord-Amerikas eneste innfødte koffeinholdige plante, og det amerikanske urfolket brygget te på tørkede yaupon-blader i tusenvis av år. Teen ble på et tidspunkt også eksportert til Europa, men måtte til slutt vike for «ekte» te – altså te fra Camellia sinensis.

Yaupon-te har en mild og jordlig smak som kan minne litt om svart te. Den inneholder imidlertid færre tanniner, noe som blant annet gjør at den sjelden blir overekstrahert. Yaupon-te inneholder omtrent like mye koffein som svart te, og er samtidig rik på antioksidanter.

Populariteten til den tradisjonelle teen har økt de siste årene, og det spås en videre økning i 2023. Flere steder i USA har bartendere allerede begynt å eksperimentere med å bruke yaupon-te i cocktailer. Hvorvidt denne teen finner veien over dammen til oss i Norge, gjenstår imidlertid å se.

Hojicha-te

En annen te det forventes at vi ser mer av i 2023, er hojicha-te. Dette er en grønn te fra Japan som ristes lett, omtrent slik man brenner kaffe. Dette gjør at teen får en søt smakprofil fullstendig uten bitterhet, med noter av kakao, nøtter og karamell. Risteprosessen fjerner også mesteparten av koffeinet, og teen kan derfor nytes døgnet rundt – også av dem som er følsomme for koffein.

Som oftest nytes hojicha-te med melk – gjerne plantemelk – som en form for latte eller islatte. Teen finnes både som løse blader og i pulverform, hvorav sistnevnte også kan brukes i desserter og kaker.

I 2022 økte antallet nettsøk etter hojicha-te med 38 prosent, og teens økte popularitet er forventet å fortsette i 2023. Hojicha er tilgjengelig som både løse teblader og pulver i en rekke norske butikker og nettbutikker, så her ligger alt til rette for å kunne slenge seg på denne trenden. Kommer du til å gjøre det?

Kilder: worldteanews.com, finlays.net, linchpinseo.com, wholefoodsmarket.com, npr.org

ANNONSE